Puhkpilliorkestri dirigeerimine
Maht: 24 tundi kontaktõpet ja 12 tundi iseseisvat tööd
Aeg: õppetöö toimub kahel sessioonil: 5.–6. aprill ja 3.–4. mai 2025
Koht: Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia
Õppekeel: eesti
Õppekavarühm: aineõpetajate koolitus
Lektorid: Toomas Vavilov ja kaks külalislektorit
Õpperühma suurus: 15
Kursuse maksumus: tasuta õppekohta vastu võttes kinnitab õppija, et osaleb õppes vähemalt 70% ulatuses ja lõpetab koolituse saavutades õppekavas märgitud õpiväljundid. Kursuse katkestamisel on akadeemial õigus esitada osalejale arve kursuse maksumuse ulatuses (312 eurot). Kursusel osalemise eeldus on kuulumine sihtgruppi.
Sihtgrupp: muusikakoolide õpetajad, kes tänu oma tegevusele kooli- ja maakonnaorkestrite dirigentidena omavad vähest praktilist dirigeerimiskogemust ning EMTA varasemalt lõpetanud puhkpillimängijad, kes töötavad muusikakoolides eriala ja kammeransambli õpetajatena.
Õppekava vajalikkuse põhjendus
Eesti puhkpilliorkestrite järjest kõrgemaks kerkiv tase esitab uusi nõudmisi ka nende dirigentidele. Kui varasemalt hakkasid puhkpilliorkestreid dirigeerima tublimad ja aktiivsemad pilliõpetajad, omandades dirigeerimisvõtteid nii-öelda töö käigus, siis nüüdsed orkestrid oma kõrge taseme ja järjest mitmekülgsemaks muutuva repertuaariga vajavad enamat, kui vaid ühte instrumenti põhjalikult valdavat orkestrijuhendajat. Keerulised partituurid ja stilistiliselt kirev orkestrimuusika maastik nõuavad puhkpilliorkestri dirigendilt järjest enam sümfooniaorkestri dirigendi teadmisi ja tehnikat.
Tänapäevaselt puhkpilliorkestri dirigendilt nõutakse:
- partituuride tundmist varasemalt sügavamal tasandil;
- pillide spetsiifiliste omaduste põhjalikku tundmist;
- oskusi töötamaks erinevate pilligruppidega;
- proovi efektiivse läbiviimise oskust;
- väga head dirigeerimistehnikat;
- psüholoogilist ja füüsilist ettevalmistust ehk oskust töötada iseenda keha ja emotsioonidega.
Õppekava eesmärk
Anda dirigentidele kaasaja nõuetele vastavad teadmised ja oskused, samuti vajalikud tööriistad enese pidevaks iseseisvaks arendamiseks.
Õppekava sisu ja käsitletavad teemad
1. Partituri analüüs
- partituuri üldanalüüs: “läbi üldvisuaalse kaugvaatluse* harmoonilise analüüsi poole”;
- partituuri tähendus läbi aegade: Wagneri sententsi “dirigendi tähtsaim oskus on leida nootide rägastikus meloodia” aktuaalsus tänapäeval;
- partituuri vormistamise erinevad võimalused;
- partituuri ettevalmistamine dirigeerimiseks.
2. Dirigeerimisteooria- ja praktika
- dirigeerimisteooria–skeemid, rütmilise plaani loomine, muusikalise fraasi juhtimine, kulminatsioonide kujundamine;
- “dirigeerimine kui keha- ja kätekeel” – dirigendi asend ajas ja ruumis (koostöös MUBA balletipedagoogidega);
- praktilised tegevused, erinevate kammerkoosseisude dirigeerimine.
3. Töö iseendaga
- töö emotsioonidega (EMTA lavakunsti osakonna vastav õppejõud);
- “dirigeerimistehnika ja partituur”;
- orkestriproovi planeerimine;
- ettevalmistatud orkestriproovi läbiviimine juhendaja jälgimisel;
- enesereflektsioon.
Õpiväljundid
Õppekava läbinud osaleja:
- oskab senisest paremini partiruuriga iseseisvalt töötada;
- tunneb dirigeerimise teoreetilist poolt ja oskab seda enese arendamiseks kasutada;
- tunneb oma keha, oskab kasutada lisaks kätele ka kehakeelt;
- oskab erinevatele pilligruppidele erinevalt läheneda nii manuaalselt kui ka verbaalselt;
- oskab oma erinevate emotsioonidega toime tulla ja neid vajadusel juhtida;
- oskab tagasisidestada üksikuid mängijaid, pilligruppe ja orkestreid.
Õppevormid ja õppetöö korraldus
Õppetöö toimub neljal päeval, iga päev kuus akadeemilist tundi, millele lisandub iseseisev töö ja juhendatud praktika orkestri juures.
Nõuded lõpetamiseks | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine. |
Õpiväljundite saavutatuse hindamise viis | Eristamata (arv, m.arv, mi) |
Hindamismeetodid | Iseseisva töö arutelu, kogemuste vahetamine. Hindamine sõnalisel skaalal arvestatud/mittearvestatud. |
Hindamiskriteeriumid | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine. |
Lõpetamisel väljastatavad dokumendid
Kursuse lõpetajale väljastatakse EMTA täiendkoolituse tunnistus.
Õppekava juht on EMTA professor Toomas Vavilov.