Tänapäevased didaktilised võtted saksofoniõpetuses ja ansamblite juhendamises erinevatele vanuserühmadele
Maht: 24 akadeemilist tundi kontaktõpet ja 8 tundi iseseisvat tööd
Aeg: 8.–10. juuli 2025
Koht: Laulasmaa kool, Arvo Pärdi Keskus
Õppekeel: eesti keel
Õppekavarühm: aineõpetajate koolitus
Lektorid: Eve Neumann, Liis Mäevälja, Valdur Neumann, Jandra Puusepp, Olavi Kasemaa, Kädi Plaas-Kala
Õpperühma suurus: 20
Kursuse maksumus: tasuta õppekohta vastu võttes kinnitab õppija, et osaleb õppes vähemalt 70% ulatuses ja lõpetab koolituse saavutades õppekavas märgitud õpiväljundid. Kursuse katkestamisel on akadeemial õigus esitada osalejale arve kursuse maksumuse ulatuses (312 eurot). Kursusel osalemise eeldus on kuulumine sihtgruppi.
Sihtgrupp: muusikakoolide pilliõpetajad, saksofoniansamblite juhendajad
Kursuse vajalikkuse põhjendus
Saksofoniõpetajatel ja ansamblijuhendajatel on pidev vajadus täiendada oma muusikalisi ja pedagoogilisi oskusi, et olla kursis muutuva õpikäsituse ning kaasaegsete muusikaliste nõudmistega. Eriti oluliseks muutub oskuste arendamine suvekoolis, kus praktiline õpe, uute tehniliste ja muusikaliste väljendusvahendite omandamine ning kolleegidega kogemuste jagamine mängivad olulist rolli. Samuti on oluline, et muusikud ja õpetajad saaksid tegeleda oma füüsilise ja vaimse tervise tugevdamisega, kuna muusika õpetamine ja esinemine on psühholoogiliselt ja füüsiliselt nõudlikud.
Kursus pakub unikaalset võimalust keskenduda praktilisele pillimängule, ansamblimängule ja pilliõpetamise metoodikale läbi erinevate õppevormide. Lisaks muusikaliste oskuste arendamisele on kursusel külalislektor spordipsühholoogi näol, kes aitab osalejatel mõista, kuidas toetada oma vaimset ja füüsilist heaolu intensiivse muusikaõppe ja -esituse ajal. Õpetajate ja juhendajate jaoks on oluline omandada teadmised, kuidas aidata oma õpilastel säilitada motivatsiooni ja vältida läbipõlemist.
Kursus annab osalejatele võimaluse kogeda uusi õpetamisvõtteid, tutvuda tänapäevase repertuaariga ja jagada parimaid praktikaid nii saksofoniõpetuse kui ka ansamblijuhendamise alal. Lisaks pakub Laulasmaa kool ja Arvo Pärdi keskuse inspireeriv keskkond suurepäraseid tingimusi keskendumiseks ja loominguliseks enesearenguks ja kursuse läbiviimiseks.
Kursuse eesmärk on pakkuda saksofoniõpetajatele ja ansamblijuhendajatele võimalust arendada oma pedagoogilisi ja praktilisi oskusi läbi kaasaegsete didaktiliste võtete. Kursus keskendub saksofoniansambli repertuaari omandamisele ja analüüsile, ansamblitöö juhendamisele erinevates vanuseastmetes ning pillimängutehnika ja soorituspsühholoogia seostamisele muusikute ja õpilaste õpetamises. Kursuse lõppedes on osalejad omandanud uuenduslikke meetodeid, mida rakendada oma igapäevases õpetamispraktikas ja ansamblite juhendamises, samuti on nad saanud praktilist tagasisidet oma esinemisoskuste kohta.
Kursuse sisu ja käsitletavad teemad:
Teemad | Kontakttunde | Iseseisev töö |
Saksofoniansambli repertuaari omandamine ja analüüs | 8 | 6 |
Kaasaegsed võtted ansamblitöö juhendamiseks alg- ja keskastmes | 7 | |
Õpetaja pillimängutehnika arendamine | 3 | |
Õpetaja eneseanalüüs ja õpetamisoskuste kujundamine | 2 | 2 |
Soorituspsühholoogia | 2 | |
Repertuaari praktiline presentatsioon | 2 | |
Kokku | 24 | 8 |
Õpiväljundid
• Omandab kaasaegsed didaktilised meetodid saksofoniansambli repertuaari õpetamiseks, rakendades neid erinevates vanuserühmades ja tasemetes.
• Analüüsib ja omandab sobiva repertuaari saksofoniansamblitele ning oskab seda kohandada vastavalt õpilaste tasemele ja ansambli vajadustele.
• Arendab saksofoni mängutehnikaid individuaalse juhendamise kaudu, parandades tehnilisi ja muusikalisi oskusi.
• Juhendab ansambleid efektiivselt erinevates vanuse- ja tasemerühmades, kasutades kaasaegseid võtteid, et toetada grupi koostööd ja muusikalist arengut.
• Kasutab soorituspsühholoogia teadmisi, et paremini mõista ja toetada õpilaste ja enda vaimset ning füüsilist heaolu intensiivses muusikalises tegevuses.
• Rakendab eneseanalüüsi ja tagasiside meetodeid, et pakkuda õpilastele toetavat ja struktureeritud tagasisidet, mis aitab arendada nende muusikalist arengut ja motiveerib õppetöös.
• Tutvub uuenduslike ja praktiliste õpetamisvõtetega, mida saab rakendada igapäevases õpetamispraktikas ja ansamblite juhendamises.
• Esitleb ja peegeldab praktilist repertuaari teistele osalejatele, saades professionaalset tagasisidet oma esinemise ja juhendamise kohta.
Õppevormid ja õppetöö korraldus
Õppetöö toimub kolmel päeval. Õppevormideks on praktiline töö, individuaaltund, loeng ning esinemispraktika.
Kursuse lõpetamise tingimused:
• osalemine õppetööl vähemalt 70%;
• iseseisev töö repertuaariga;
• repertuaari praktiline esitamine.
Lõpetamisel väljastatavad dokumendid
Kursuse lõpetajale väljastatakse EMTA täienduskoolituse tunnistus koos hinnetelehega.
Õppekava juhid on prof Olavi Kasemaa ja Eve Neumann
Olavi Kasemaa on silmapaistev saksofonist, Eesti saksofonimängijate koolkonna rajaja ja arendaja. Oma pedagoogi tegevusega on ta oluliselt edendanud saksofonimängu ja -õpetuse taset vabariigis, tema õpilaste seas on hulgaliselt rahvusvaheliste konkursside laureaate ja diplomande. Olavi Kasemaa on Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia professor, tema õpilased töötavad saksofonimängijatena professionaalsetes orkestrites, õpetajatena Eesti muusikakoolides ja kultuuriorganisaatoritena. Eesti Muusika – ja Teatriakadeemia saksofoni eriala on lõpetanud O. Kasemaa juhendamisel bakalaureuse-, magistri-, või doktorikraadiga 26 üliõpilast, alates 1987. a. on kõik puhkpillierialade üliõpilased läbinud tema loengukursused eriala ajaloos ja didaktikas.
Olavi Kasemaa alustas muusikaõpinguid Rakvere Lastemuusikakoolis viiulierialal Jaan Paku juhendamisel. Aastatel 1961–1962 ja 1965–1967 jätkas ta õpinguid Tallinna Muusikakoolis Sulev Orgse ja Paul Purga viiuliklassis. 1973. aastal lõpetas Kasemaa Tallinna Riikliku Konservatooriumi puhkpilliorkestri dirigeerimise erialal Helmut Orusaare käe all ja saksofonierialal Juhan Kaljaspooliku juhendamisel. Olavi Kasemaa on õppinud ka Ajaloo Instituudi aspirantuuris Ea Janseni juhendamisel ning omandanud 1989. aastal ajalookandidaadi kraadi.
Olavi Kasemaa on töötanud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias õppejõuna alates 1972. aastast (dotsent 1991, professor 1999 ). Aastatel 1977 – 1982 ja 1989-1994 puhkpillikateedri juhataja. 1980 asutas ta Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia saksofoniklassi. Kasemaa on õpetanud saksofoni veel ka Georg Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis (1984–2004), Tallinna Muusikakeskkoolis (2002-2022), Tallinna Muusika – ja Balletikoolis (alates 2022), Elleri nimelises Muusikakoolis (1995–1998), Tallinna Pedagoogikaülikoolis (1999–2001) ja ( 2006-2019 ) Viimsi Muusikakoolis. Tema õpilaste hulka kuuluvad Villu Veski, Virgo Veldi, Raivo Tafenau, Eve ja Valdur Neumann, Lauri Sepp, Sulev Sommer, Ivo Lille, Rene Laur, Heli Reimann ja paljud teised. 20 aastat on O. Kasemaa õpetanud noori saksofoniste Põltsamaa Suvekoolis, 21 aastat Rakvere Saksofonipäevadel ja Kunda, hiljem Võsu Saksofoni Suvekoolis.
Olavi Kasemaa on kuulunud Eesti Kooriühingu juhatusse (1992–1995) ja “Eesti teaduse biograafilise leksikoni” toimetuskolleegiumi. Ta on Teadusajaloo ja Teadusfilosoofia Eesti Ühenduse liige, samuti Rahvusvahelise Puhkpillimuusika Uurijate ja Edendajate Ühingu liige. Olavi Kasemaa on esinenud ettekannetega rahvusvahelistel ja vabariiklikel teaduskonverentsidel, avaldanud Eestis ja välismaal muusikaalaseid ning teadusartikleid.
Professor Kasemaa on Eesti Kooriühingu ja Eesti Saksofoniühingu auliige ning Riho Pätsi Koolimuusika Fondi stipendiaat 2012, instrumendiõpetaja preemia.
Ta on Tallinna Saksofonikvarteti asutaja (1983) ning esinenud sellega mainekatel festivalidel, sh. 1997 Valencias (Hispaania) ja 2000 Montrealis (Kanada) saksofonistide maailmakongressil ning 2001 Helisngis EUROCASS-il. 1998–2002 esindas kvartett Prantsusmaa firmat Vandoren. 25 Eesti heliloojat on Tallinna saksofonikvartetile pühendanud kokku üle 40 teose. Kvartett on salvestanud teoseid Eesti Raadio fondi, andnud välja LP (1989) ning 4 CD-d.
Olavi Kasemaa on mänginud mitmes orkestris, sh Eesti Raadio Kontsertorkester, ERSO ja Tallinna Kammerorkester, juhatanud meistrikursuseid Eestis ja välismaal ning teinud arranžeeringuid saksofonikvartetile. Ta on osalenud paljudes rahvusvaheliste ja vabariiklike konkursside źüriides, olnud esimees. 1998. aastal oli ta koos Villu Veskiga festivali “Saxomania” muusikaline juht. Solistina on Olavi Kasemaa tihti esitanud Hillar Kareva teoseid.
Eve Neumann on sündinud Keilas, kus alustas muusikaõpinguid Keila Lastemuusikakoolis klaveri erialal ja jätkas G. Otsa nimelises Muusikakoolis saksofoni erialal. Omandanud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia solisti ja orkestrandi diplomi 2002 aastal prof. Olavi Kasemaa juures. Lisaks mitmetele meistrikursustele (J.Pettersson, C. Johnsson, C. Bois) on ta täiendanud end Helsingi Sibeliuse Akadeemias prof. Pekka Savijoki ning Hollandis Utrecht’i Hoogeschool voor de Kunsten prof. Johan van der Linden käe all. Osalenud festivalil “Saxomania” (1997), noorte interpreetide konkursil “Con Brio (2002). 2003 võitis ta IV koha ja diplomi H.Kareva nim Rahvusvahelisel Saksofonistide konkursil. On teinud koostööd klavessiinimängija Ene Naela, organist Tiia Tenno, organist Pille Metssoni, Tallinna Saksofonikvarteti ja ERSO-ga. Ta on töötanud õpetajana Tallinna Muusikakoolis, Viimsi Muusikakoolis ja Keila Muusikakoolis. On Saksofonikvarteti Quattro Quarti liige ja üks asutajatest ning Eesti Saksofoniühingu asutaja ning juhatuse liige. Eve Neumann on 2015 loodud NATO saksofoniorkestri liige, millega anti kontsert 17ndal Maailma Saksofonikongressil (17th World Saxophone Congress and Festival). 2016 kutsus kokku saksofonikvarteti FinEst , milles ühendasid jõud Eesti Kaitseväe ja Soome Kaardiväe orkestrite saksofonistid. Eve Neumann töötab Eesti Sõjaväe orkestris saksofonirühma kontsertmeistrina, Saue Muusikakoolis saksofoniõpetajana ja Tallinna Muusika- ja Balletikoolis rahvusvahelise töö koordinaatorina. 2019 kaitses magistrikraadi Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia kaasaaegse ja vabaimprovisatsiooni erialal.
Jandra Puusepp sündis Võrus, kus algasid ka muusikaõpingud plokkflöödi, flöödi ja saksofoni erialal. 1997-2001 õppis G. Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis Virgo Veldi saksofoniklassis, 2005 lõpetas Eesti Muusikaakadeemia cum laude, juhendajaks jätkuvalt Virgo Veldi. 2005-2006 õppeaastal täiendas end Viini Muusikaülikoolis (Universität für Musik und Darstellende Kunst Wien) prof. Otto Vrhovniku juures, suvel 2006 osales Viini Ülikooli saksofoniorkestri koosseisus World Saxophone Congressil Ljubljanas.
On teinud koostööd ERSO, NYYD Ensemble`i, Tallinna Kammerorkestri, Rahvusooper “Estonia” Sümfooniaorkestri ja 21. Sajandi Orkestriga ning ansamblitega SaxEst ja Bipolar. On olnud mitmete eesti heliloojate uudisteoste esiettekandja, esinenud festivalidel Eesti Muusika Päevad, NYYD, Improvizz, EMTA Sügisfestival. 2007. aasta sügisel osales koos Malle Maltisega Amsterdamis rahvusvahelise uue muusika festivali Gaudeaumus-Week raames toimunud live-elektroonika projektide konkursil, 2008. aasta alguses ECMCT (European Course for Musical Composition with Technologies) ja EMTA koostööprojekti “Interaktsioonid live elektroonikaga” kontsertidel Tallinnas ja Helsingis.
2011-2013 kuulus European Saxophone Ensemble´i koosseisu. Jandra on saksofonivartett Quattro Quarti liige ning Eesti Saksofoniühingu asutajaliige ja juhatuse liige. Jandra töötab Rapla ja Nõmme Muusikakoolis saksofoniõpetajana.
Liis Mäevälja alustas saksofoniõpinguid Pärnu Muusikakoolis. 2000. a jätkas õpinguid G. Otsa nimelises Tallinna Muusikakoolis, seejärel Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias prof. Olavi Kasemaa saksofoniklassis, omandades 2010. aastal magistrikraadi cum laude. Liis on ennast täiendanud Hollandis Hogeschool voor de Kunsten Utrecht’is prof. Johan van der Lindeni juures ja erinevatel meistrikursustel nimekate saksofonistide juures: Johan van der Linden, Christer Johnsson, Vincent Gnojeck, Alfredo Santoloci, Marie-Bernadette Charrier ja Alfonso Padilla Lopez. 2007. aastal oli Liis Pärnu Rotary Klubi Noore Õpetaja Stipendiumi saaja ja 2015. aastal pärjati teda Eesti Muusikakoolide Liidu preemia ja tänukirjaga südamega tehtud pedagoogilise töö eest. Liis on Saksofonikvartett Quattro Quarti ning Eesti Saksofoniühingu asutajaliige ja juhatuse liige ning ta töötab saksofoniõpetajana Keila Muusikakoolis.
Valdur Neumann on sündinud Tõrvas ja alustanud muusikaõpinguid Valga Muusikakoolis klarneti erialal mis jätkusid Tallinna Muusikakeskkoolis samal erialal. Ta omandas Eesti Muusika- ja Teatriakadeemiast (Tallinna Konservatooriumist) saksofoni solisti, pedagoogi ja orkestrandi diplomi. 1987. aastal saavutas III koha Chishinaus, Moldovas, rahvusvahelisel puupuhkpillimängijate konkursil. Valdur Neumann on aastast 1982 Tallinna Saksofonikvarteti liige, millega on esinetud välisriikides ja mainekatel festivalidel, sh 1997 Valencias (Hispaanias), 2000 Montréalis (Kanadas) ja 2001 Helsingis EUROCASS-il. Ta on olnud 1998-2002 kvartetiga Prantsusmaa firma Vandoren reklaamiartist. 25 eesti heliloojat on kvartetile pühendanud üle 40 teose. Kvartett on salvestanud ER-i fondi, teinud LP (1989) ja 4 CD-d (1994, 2000, 2002, 2003). Ta on mänginud ansamblis “New Murphy Band” ning osalenud ERSO, Estonian Dream Big Bandi, Rahvusooper Estonia sümfoonia orkestri ja Nyyd ansambli töös. Valdur Neumann on töötanud saksofonimängijana orkestris “Tallinn” ja Eesti Kaitseväe orkestris. Ta on Eesti Saksofoniühingu liige ja töötab saksofoniõpetajana Tallinna Muusikakoolis.
Kädy Plaas-Kala (sopran) on pälvinud tunnustust nii kontserdi- kui ka ooperilaval. Hinnatud solistina esineb ta vokaalsümfoonilistes suurvormides ning teeb koostööd mitmete interpreetide ja ansamblitega nii Eestis kui ka välismaal. Kädy ulatuslik repertuaar hõlmab muusikat varabarokist kuni kaasajani. Kädy on pälvinud Eesti Kultuurkapitali helikunsti sihtkapitali aastapreemia (2006), Marje ja Kuldar Singi nimelise noore laulja preemia (2007), Lili Kaelase muusikafondi stipendiumi (2007) ning ta on Eesti Kultuurkapitali interpreedi stipendiumi laureaat (2008). 2017. aastal valiti ta teatri aastaauhindade nominantide hulka vokaalselt nõudliku partii kõrgetasemelise esituse eest Austria helilooja Georg Friedrich Haasi monodraamas „Atthis“ festivalil Afekt.
Lisaks interpreedi tööle on Kädy Tallinna Muusika- ja Balletikooli klassikalise laulu juhtõpetaja. Veelgi enam, alates 2023 aastast õpib Kädy Tartu Ülikooli magistrantuuris spordi- ja soorituspsühholoogiat .
Õpikeskkond:
Laulasmaa kool pakub saksofoniõpetajate koolituseks sobivat keskkonda. Kool asub Laulasmaa looduskaunis piirkonnas, mis loob rahuliku ja keskendumist soodustava õhkkonna. Kooli aula on avar ja hästi varustatud, pakkudes sobivat ruumi muusikalisteks tegevusteks. Akustika võimaldab selget ja tasakaalustatud kõla, mis on oluline nii saksofonimängu kui ka ansamblitöö jaoks.
Aulas on vajalik heli- ja valgustehnika, mis toetab kvaliteetset esitust ja koolitusi. Paindlik ruumilahendus sobib individuaaltundideks, ansamblimänguks ning suuremateks esinemisteks ja praktilisteks töötubadeks. Osalejatel on lihtne ligipääs õppevahenditele, võimaldades efektiivselt rakendada erinevaid metoodikaid ja mängutehnikaid.
Looduslähedane keskkond pakub võimalust puhkehetkedeks, mis toetavad osalejate vaimset ja füüsilist heaolu intensiivse koolituse ajal.
Arvo Pärdi Keskus pakub inspireerivat ja looduslähedast õpikeskkonda, mis sobib suurepäraselt saksofoniõpetajate koolituseks. Keskus asub rahulikus männimetsas, pakkudes ideaalset atmosfääri keskendumiseks ja loovuse arendamiseks. Peasaali puhas arhitektuur ja suurepärane akustika loovad sobivad tingimused esinemispraktikaks. Ruum võimaldab selget ja tasakaalustatud kõla, sobides nii individuaal- kui ka ansamblitundideks.Loengud keskuse rahulikus keskkonnas toetavad süvenemist muusika teoreetilistesse ja psühholoogilistesse teemadesse, pakkudes võimalust keskenduda intensiivselt nii õppeprotsessile kui ka enesearengule.