Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia üliõpilased ja õppejõud osalesid augustis 10-päevasel GLOMUS võrgustiku rahvusvahelisel kogunemisel Aarhusi Kuninglikus Muusikaakadeemias Taanis. Projekti kaaskorraldaja oli Taani Riiklik Etenduskunstide Kool.

GLOMUS võrgustik koondab muusika- ja etenduskunstide kõrgkoole paljudest maailma eri regioonidest. Esimene rahvusvaheline laager toimus 2009. aastal Mosambiigis. Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia esindajad osalesid GLOMUS-el esmakordselt 2013. aastal Tansaanias, Makumiras ning seejärel on EMTA esindajad osa võtnud kõikidest laagitest, 2015. aastal Malaisias, Borneos, 2017. Brasiilias, Natalis ning 2019. Gruusias, Batumis.

EMTA-t esindasid sel aastal pärimusmuusika eriala tudengid Liene Skrebinska (Läti) ja Marion Selgall, pärimusmuusika eriala koordinaator, õppejõud Karoliina Kreintaal, jazzmuusika tudeng Alex Verlin ning kompositsiooniosakonna doktorant, pärimusmuusika eriala õppejõud Marcelo Politano (Brasiilia). GLOMUS võrgustiku liikmeskoolide esindajate Leadership Formil osales loometegevuse ja välissuhete prorektor Henry-David Varema.

Ligi 200 osalisega laagri teemaks oli globaalne optimism, mis oli paljude seminaride ning õpitubade lähtepunktiks. Global Dialogues vestlussarja raames kohtuti Afganistani Riikliku Muusikainstituudi asutaja Ahmad Sarmastiga, kelle poolt Kabulis rajatud muusikakooli sisustuse ja pillid hävitasid Talibani võitlejad. Vaatamata erakordselt keerulisele olukorrale suutis Ahmad Sarmast aidata enamusel õpilastest põgeneda Portugali, kus nad saavad muusikaõpinguid jätkata.

GLOMUS laagri muudab unikaalseks asjaolu, et õpitubades saavad kokku nii näitlejad, tantsijad, koreograafid, teadlased kui ka muusikud. Nii saavad muusikud end proovile panna näiteks koreograafia meistriklassis või tantsijad Palestiina rahvalaulu töötoas.

Osavõtjad said valida kolme suure õpitoa (orkestri, koori ja koreograafia) ning ligi 10 väikese töötoa vahel, mille tulemusi esitleti laagri lõppkontsertidel. Grupis, mida juhendasid Mali balafonimängija Karim Bengalyga ja Marcelo Politano (EMTA) , oli osavõtjatel võimalus süübida brasiilia ja mali rahvamuusika eripäradesse, mille tulemusel valmis kaks kompositsiooni, esitajateks üheksa riigi esindajad.

Lisaks toimus pea igal hommikul kümmekond officinat ehk töötuba, mille läbiviijate seas leidus lisaks õppejõududele ka üliõpilasi. Väga populaarseks osutus seto leelo teemaline officina, mille viis läbi Marion Selgall, abistamas Karoliina Kreintaal.

EMTA pärimusmuusika tudengi Liene Skrebinska sõnul muutis laagris kogetu tema taju muusika loomisesse. Liene osales pillide meisterdamise ja tantsu õpitoas, mida juhendasid instrumentalist Mark Steward ja koreograaf, etenduskunstnik Karen Curlee USA-st. Mark oli esimeses õpitoas öelnud: “Ma arvan, et sõna “muusik” on tihti kasutusel selleks, et vähendada inimestes indu kasutada enda sünnijärgset õigust helisid luua” (“I think the word musician is often used to discourage people from participating in their birthright as soundmakers”).

Kokkuvõttes saab öelda, GLOMUS-el osalejad said unikaalse loomingulise kogemuse, mis andis algavaks õppeaastaks parima inspiratsioonisüsti. Järgmine GLOMUS-e laager on planeeritud 2024. aastal Nepaalis.

Lisainfo:
Karoliina Kreintaal
Pärimusmuusika eriala koordinaator ja õppejõud
karoliina.kreintaal@eamt.ee