Latest Posts
Reedel, 27. oktoobril Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia suures saalis toimunud Lilian Semperi stipendiumikonkursil pälvis stipendiumi (1000 eurot) EMTA bakalauruseõppe üliõpilane Sofia Khvichia (juhendajad prof Peep Lassmann ja vanemlektor Age Juurikas).
Konkursil osalejaid hindas žürii koosseisus vanemlektor Kai Ratassepp ja vanemlektor Marko Martin.
Stipendium eraldati Eesti Rahvuskultuuri Fondi kaudu.
Õnnitleme!
13. novembril kell 10-17 toimub Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia kammersaalis Eesti Teatri Agentuuri ja Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lavakunstikooli koostöös sündiv teemapäev „teater / kestlikkus“.
Teemapäev uurib eelkõige kaht laadi kestlikkust teatris: ökoloogiline kestlikkus ja vaimne kestlikkus. Ühelt poolt püütakse välja selgitada, kui loodushoidlik on Eesti teater ning milline roll on teatriinimestel mängida kliimamuutuste ärahoidmisel. Visandatakse võimalusi tulevikust, kus teater kulutab keskkonda võimalikult vähe. Teisalt kaardistatakse, kuidas ka inimesi teatris võimalikult vähe kulutada. Millisel moel saavutada ja hoida vaimset heaolu nii teatri sees kui ka teatri kaudu?
Teemapäev koosneb ettekannetest ja aruteludest, kus on oodatud kaasa rääkima kõik üritusel osalejad. Ürituse käigus toimub ka vaimset tervist turgutav naljakirjutamine Kinoteatri juhendamisel.
Teemapäeva korraldab Eesti Teatri Agentuuri meeskond koostöös EMTA lavakunstikooliga, teemapäeva konsultant on loovisikute nõustaja Monika Larini ning päeva juhib kuraator Annika Üprus. Teemapäeva toetab Kultuurkapitali näitekunsti sihtkapital.
Ürituse päevakava ja esinejate nimekirja leiab Eesti Teatri Agentuuri kodulehelt ja Facebookist.
Teemapäevast teeb otseülekande ERRi kultuuriportaal, üritusel on kirjutustõlge nii kohapeal kui ka otseülekandes. Sissepääs on kõigile tasuta.
Jüri Gerretz
05.12.1941–27.10.2023
Lahkunud on väljapaistev viiulikunstnik ja pedagoog Jüri Gerretz, kelle aktiivne loominguline ja pedagoogiline tegevus Eestis jäid 1970. ja 1980. aastatesse.
Jüri Gerretz lõpetas 1966. aastal Moskva konservatooriumi ja 1968. aastal samas assistentuuri Galina Barinova juhendamisel. 1969. aastal võitis ta esimese Eesti keelpillimängijate konkursi, olles sel ajal juba Tallinna Muusikakeskkooli viiuliõpetaja. Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias töötas Jüri Gerretz aastatel 1973–1997, aastast 1979 dotsendi ja aastast 1993 professorina. Samal ajal tegutses ta aktiivselt solisti ja kammermuusikuna, tehes tihedat koostööd dirigentide Neeme Järvi ja Roman Matsovi ning ansamblipartnerite Toomas Velmeti ja Valdur Rootsiga. 1990. aastatel kandus Jüri Gerretzi tegevus peamiselt Soome.
Jüri Gerretz on andnud suure panuse Eesti keelpillimängu arengusse. Tema õpilaste seas on paljud tunnustatud viiuldajad ja viiulipedagoogid: Arvo Leibur, Maano Männi, Harry Traksmann, Kristel Eeroja, Leho Ugandi jpt. Arvo Leibur iseloomustab oma õpetajat ja lähedast sõpra kui kirglikku inimest ja tegude meest, kes vajadusel aitas alati ja kiiresti.
Hoiame mälestust ja langetame leinas pea. Avaldame sügavat kaastunnet lähedastele.
Ärasaatmine 19. novembril kell 13.00 Mustpeade majas. Pärgi ja lilli palutakse mitte tuua.
Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia muusikateaduse professor Allan Vurma juhitud töögrupi artikkel “The intensities of vowels and plosive bursts and their impact on text intelligibility in singing” on äsja avaldatud maailma ühes juhtivas akustika valdkonna teadusajakirjas – The Journal of the Acoustical Society of America. Tegemist on erakordse tunnustusega, mis kinnitab EMTA teadlaste kõrget taset rahvusvahelisel teadusmaastikul.
Artikkel on osa laiemast uurimistööst, mida toetab grandiga Eesti Teadusagentuur (grandiprojekt number PRG1552). Töögruppi kuuluvad lisaks professor Vurmale koostööpartnerid Einar Meister ja Lya Meister TalTechi Keeletehnoloogia Laboratooriumist, EMTA emeriitprofessor Jaan Ross, teadur Marju Raju ning doktorandid Veeda Kala ja Tuuri Dede.
Artikli digitaalne identifitseerimisnumber on https://doi.org/10.1121/10.0021968. Lähema huvi korral võib pöörduda otse professor Allan Vurma poole.
Lisaks ootab aasta lõpus ilmumist teine töögrupi artikkel eestikeelses teadusajakirjas Mäetagused.
Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias kaitsti 24. oktoobril innovaatiline doktoritöö: esmakordselt kirjutati Eestis doktoritasemel uurimus virtuaalreaalsuse dramaturgiast. Selle autor nooremteadur Ana Victoria Falcón Araujo käsitles oma töös küsimust, kuidas kirjanikud saaksid luua näidendeid, mis on mõeldud lavastamiseks (osaliselt) virtuaalreaalsuses. Juhendajad olid vanemteadur Madli Pesti (pildil koos Ana Falcóniga) ja dramaturg, dr. phil. Marion Jõepera, oponeeris Budapesti Moholy-Nagy Kunsti- ja Disainiülikooli juhtiv teadur Ágnes Bakk.
Falconi interdistsiplinaarne doktoritöö „Drafting the VR Play: Exploring Extended Reality Theater to Propose a Method for Virtual Reality Playwriting“ ühendab VR-näidendi kirjutamise varajased vormid, olemasolevad kirjutamiskonventsioonid, akadeemilise kirjanduse ja kunstilised eksperimendid. Töö tulemusena toob autor esile aspektid, mida kirjanikud peaksid virtuaalreaalsuses lavastamiseks mõeldud näidendi kirjutamisel arvesse võtma. Need on kasutaja kohalolekutunne virtuaalruumis (immersioon), interaktiivsus, vaatepunkt ja kasutatud tehnoloogia (näiteks kasutaja pea küljes olevad seadmed ja lisaseadmed). Doktoriuurimus selgitab ja avab ülimalt aktuaalse ja pidevalt uueneva virtuaalreaalsuse valdkonna arengut, mõisteid ja praktilist kasutust.

Täna algas Jasmin Vardimon Company kahenädalane meistrikursus kaasaegsete etenduskunstide üliõpilastele.
Jasmin Vardimon Company asutati 1998. aastal Londonis ja sellest kujunes kiiresti üks olulisemaid tantsuteatritruppe Suurbritannias. Trupp on tuntud oma ainulaadselt teatraalse koreograafia ja lavastusliku stiili poolest, mis ühendab füüsilise teatri, omapärase karakteriseerimise, uuenduslikud tehnoloogiad, teksti ja tantsu. Terava vaistu ja provokatiivsusega on trupp arendanud välja unikaalse koreograafilise väljenduslaadi, mida iseloomustavad kaunilt detailirohke liikumine, läbinägelik huumor ja kaasahaarav draama.
Meistrikursuse viib läbi Marilena Dara, kes alustas koostööd Jasmin Vardimoniga 2012. aastal, esmalt ühe peaosalisena lavastuses „Justitia“, hiljem juhendajana ning praegu uute, rahvusvaheliselt tuuritavate lavastuste „Maze/Pinicchio“ ja „MEDUSA“ repetiitorina.
Marilena Dara on meistrikursusi läbi viinud paljudes ülikoolides, stuudiotes ja festivalidel üle maailma, ka 2019. sügisel andis ta meistrikursuse EMTA kaasaegsete etenduskunstide õppekaval.
Kursus lõppeb avatud tunniga EMTA black box‘is reedel, 3. novembril 19.00.
Eesti Riikliku Sümfooniaorkestri (ERSO) komisjoni ühehäälse otsusega valiti II viiulirühma rühmamängija ametikohale kümne muusiku seast Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia üliõpilane Annelize Vlasenko.
Annelize Vlasenko alustas viiuliõpinguid 7-aastaselt Saue Muusikakoolis (õpetaja Juta Ross). Õpingud jätkusid Tallinna Muusikakeskkoolis (õpetajad Aino-Marika Riikjärv ja Kristina Kriit), mille ta lõpetas 2019. aastal kuldmedaliga. Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia bakalaureuseõppe lõpetas Vlasenko 2022. aastal cum laude (õpetaja Krstiina Krtit) ning hetkel jätkab ta akadeemias õpinguid magistrantuuris.
Vlasenko on pälvinud tunnustusi mitmetel konkurssidel ja festivalidel, sealhulgas vabariiklikul konkursil ,,Parim noor instrumentalist 2016”, kus ta saavutas I koha. Samuti on teda tunnustatud diplomiga X Eesti noorte keelpillimängijate konkurss-festivalil (2018), kammermuusika konkurss-festivalil In Corpore(2018) ning EMTA II ja III klaverikammermuusika konkursil saavutas ta kvintetiga peapreemia. Eesti Keelpillimängijate konkursil (2020) pääses ta II vooru.
Annelize Vlasenko on erialaselt täiendanud end Dmitry Sitkovetsky, Noah Bendix-Balgley, Dorian Xhoxhi, Triin Ruubeli, Stanislav Pronini, Eva Bindere, Marlene Ito, Mari Tampere-Bezrodny, Shlomo Mintzi, Jan Repko, Dejan Bogdanovichi, Marina Chiche jt. tunnustatud viiuldajate meistrikursustel.
2019. aastal soleeris ta Tallinna Muusikakeskkooli sümfooniaorkestri ees ning 2021. aastal Eesti Muusika-ja Teatriakadeemia kammerorkestri ees. 2018. aastal osales Concertgebouw orkestri projektis ,,Side by Side” ning 2020. aastal valiti ta Animato akadeemiasse ja orkestri liikmeks.
2021/2022 hooajal osales orkestritöös Rahvusooper Estonia orkestris ning 2022/2023 hooajal Eesti Riiklikus Sümfooniaorkestris. 2021. aastal osutus väljavalituks Berliini Filharmoonikute, Karajani Akadeemia ja Balti riikide muusikaakadeemia ühisprojekti Baltic Roots, mis toimus selle 2022. aasta oktoobris Berliinis. Viimase projekti pidulik lõppkontsert toimus Berliini Filharmoonia Kammersaalis.
Vlasenko on klaverikvinteti Soli Deo Gloria liige, kellega toimuvad regulaarselt esinemised.
Õnnitleme ja soovime palju edu!
Täna, 20. oktoobril algab Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia esindusfestval müriaadFEST, mis toob viie päeva jooksul kokku muusika interpretatsiooni, heliloomingu, improvisatsioonilise muusika ning lavakunsti üliõpilased ja õppejõud, festivalil esineb ka mitmeid külalisi välisriikidest. Kavast leiab kontserte ja etendusi, avatud tunde ja meistrikursusi ning vestlussarja. Festivali sündmused toimuvad nii EMTA saalides kui ka erinevates esinemispaikades üle Tallinna.
Esmakordselt toimuv vestlussari annab võimaluse arutada ja mõtteid vahetada erinevatel muusikat, etenduskunste ja ühiskonda puudutavatel teemadel. 20. oktoobril kell 12.00 algab avapaneel „Interpretatsioonikunst tänases kultuuriruumis – ootused ja tegelikkus“, kus süvenetakse interpretatsioonikunsti mõtestamisse kaasaegses kultuuriruumis. Paneelis võtavad sõna sopran Mirjam Mesak, pianist ja helilooja Holger Marjamaa, löökpillimängija Heigo Rosin, pianist Mihkel Poll ja dirigent Kaspar Mänd. Vestlust modereerib EMTA rektor Ivari Ilja. Vestlussari toimub akadeemia õppehoone fuajee sinisel laval ja avapäeva diskussioonidest toimub ka otseülekanne EMTA YouTube’i kanalil. Avapaneeli kannab üle ka ERRi kuluuriportaal siin. Vestlussarja kavaga saab tutvuda: emtasaalid.ee/vestlussari
20. oktoobril kell 16.00 avatakse Gustav Ernesaksale pühendatud Arne Uustalu pannoo „Mees ja meri“, millele järgneb vestlusring Gustav Ernesaksa õpilaste ja endiste kolleegidega legendaarse koorijuhi elust ja loomingust. Meenutusi jagavad Tiia Järg, Silvia Mellik, Ants Üleoja ja Ülo Krigul seenior, vestlust juhib Veronika Portsmuth. Muusikalise tervituse teeb EMTA koor koos dirigent Hirvo Survaga. Pannoo avamine toimub koostöös Eesti Kunstnike Liiduga.
müriaadFESTi üheks tippsündmuseks on akadeemia noorte ooperisolistide ülesastumine EMTA ja Rahvusooper Estonia lavastuses „Võluflööt“, mille etendused toimuvad 20. ja 22. oktoobril.
Väliskülalistest astub 21. oktoobril EMTA orelisaalis üles helilooja, organist, kariljonimängija ja pedagoog Sabin Levi, kes on mitmete kompositsiooni- ja orelikonkursside laureaat. 22. oktoobril avaneb kuulajatel suurepärane võimalus osa saada kontserdist “Baltic Jazz Meeting”, kus esinevad Leedu trompetimängija ja improvisaator Dominykas Vyšniauskas, Läti saksofonimängija ja helilooja Tom Rudzinskis ning kitarrit ja helilooja Jaak Sooäär. 23. oktoobril toimub EMTA suure saalis Karlstadi Ülikooli (Rootsi) noorte pianistide kontsert.
Festivalile panevad väärika punkti Renate Keerdi ja EMTA lavakunsti osakonna XXXI lennu uuslavastuse „Päva lõpuks, kiigu“ etendused Kanuti Gildi saalis 25.–28. oktoobrini.
Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia esindusfestival müriaadFEST on ellu kutsutud eesmärgiga jagada publikuga seda, millega Eesti ainsas muusika- ja teatriülikoolis igapäevaselt tegeletakse. See on erakordne võimalus kõikidele kultuuriaustajatele ja neile, kes plaanivad akadeemiasse õppima tulla, tutvuda EMTA loomingulise maailmaga.
müriaadFESTi programmiga saab tutvuda: emtasaalid.ee/myriaadfest
Fotod festivali sündmustest asuvad siin.
Meediakajastus:
Vaata uuesti: vestlusring interpretatsioonikunstist tänases kultuuriruumis (ERR, 23.10.2023)
Viimastel nädalatel on toimunud kaks olulist, pikkade traditsioonidega ning kõrgetasemelist rahvusvahelist konkurssi, kus olid edukad ka Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia üliõpilased.
7.–14. oktoobrini toimus Lätis VIII Jāzeps Vītolsi nimeline rahvusvaheline pianistide konkurss, videovoorust pääses edasi 32 osavõtjat 13 riigist. Finalistidiplomi pälvis EMTA doktorant Mantas Šernius (prof Ivari Ilja klaveriklass). Poolfinaali pääses bakalaureuseõppe üliõpilane Tiit Tomp (vanemlektor Mihkel Polli klaveriklass).
13.–24. septembrini toimus Leedus X M.K. Čiurlionise nimeline rahvusvaheline pianistide ja organistide konkurss, videovoorust pääses edasi 34 pianisti ja 23 organisti 22 riigist. Pianistide konkursil pääses poolfinaali magistrantuuris õppiv Fortunato Salvador García Piquer (prof Ivari Ilja ning vanemlektor Mihkel Polli klaveriklass) ning organistide seas saavutas poolfinalisti koha möödunud kevadel EMTA tšello erialal lõpetanud, aga lisaks ka laulmist ja orelimängu õppinud Marten Meibaum (prof Andres Uibo oreliklass).
16. oktoobril algas Mirko Rajase ja Taavi Tõnissoni meistrikursus lavakunsti osakonna kaasaegste etenduskunstide magistrantidele. Meistriklassis uuritakse, kuidas elutu muutub elusaks. Kuidas „elutust“ paberist loodud nukud omandavad läbi näitleja mängu hingamise, karakteri, tahte ja võrdse partnerluse näitlejaga. Üliõpilased loovad endale ise töövahendid (nukud) ning liiguvad läbi erinevate harjutuste abstraktsusest konkreetsuseni ja kindlasti ka vastupidi. Meistriklassi eesmärk on lühikese aja jooksul avada etendajas/näitlejas nukuliku mõtlemise „kanal“ – omandades seejuures nuku-animeerimise baastehnikaid.
Kursus lõpeb avatud tunniga laupäeval, 21. oktoobril kell 15.00 EMTA black box‘is. Avatud tund kuulub müriaadFESTi programmi.
Foto: ERR/ Vikerraadio