Erinevate ajastute pedagoogiline repertuaar keelpillidele
Maht: 40 akadeemilist tundi kontaktõpet ja 10 t iseseisvat tööd
Aeg: 8.–13. juuli 2025
Koht: Värska Gümnaasium
Õppekeel: eesti keel
Õppekavarühm: aineõpetajate koolitus
Lektorid: Andrea Holzer-Rhomberg (Austria), Niina Murdvee, Kaido Välja, Kristel Eeroja-Põldoja, Elo Tepp, Mart Laas, Maano Männi, Katrin Talmar
Õpperühma suurus 25
Kursuse maksumus: tasuta õppekohta vastu võttes kinnitab õppija, et osaleb kursusel vähemalt 70% ulatuses ja lõpetab koolituse saavutades õppekavas märgitud õpiväljundid. Kursuse katkestamisel on akadeemial õigus esitada osalejale arve kursuse maksumuse ulatuses (520 eurot).
Kursusel osalemise eelduseks on kuulumine sihtgruppi.
Sihtgrupp: muusikakoolides töötavad erineva kogemusepagasiga keelpillide (viiul, vioola, tšello, kontrabass) õpetajad, kes soovivad ennast kursis hoida uute suundadega pilliõpetuses, samuti täiendada baasteadmisi muusikapedagoogikas ja interpretatsiooni õpetamises.
Kursuse vajalikkuse põhjendus: tänapäeval on üha keerulisem motiveerida õpilasi pilliõppeks, mis nõuab püsivust ja pikaajalist treeningut. Pilliõppes muutuvad üha olulisemaks õpetaja professionaalsed ja pedagoogilised oskused: motivatsiooni loomine, oskuslik tehniliste raskuste ületamine, inspireeriv kõlakultuuri arendamine töös heliredelite ja õpitavate teostega, aga ka koosmängu arendamine. Aja jooksul kinnistunud teadmisi ja ka oskuseid tuleb seetõttu järjekindlalt värskendada, olla teadlik uutest suundadest pillimängu õpetamisel nii Euroopas kui Eestis. Kursuse käigus saab tutvuda innustava pedagoogilise repertuaariga nii pilli- kui ansamblimängu õpetamisel.
Kursuse eesmärk on anda uusi teoreetilisi teadmisi ja jagada praktilisi kogemusi tänapäevasest pilliõppest ja didaktikast, pedagoogilisest repertuaarist ning meistrite parimatest töövõtetest muusika interpretatsiooni õpetamisel.
Kursuse sisu ja käsitletavad teemad:
Teemad | Kontakttunde | Iseseisev töö |
Koosmäng ja motiveeriv repertuaar | 5 | 1 |
Barokkmuusika pedagoogilises repertuaaris | 2 | 1 |
Etüüdid kui pillimängutehnika alus | 2 | 1 |
Sõrmestus kui tehniline ja kunstiline vahend | 2 | 1 |
Muusikaline mälu | 2 | 1 |
Praktiline pilliõpe ja tunni analüüs | 5 | 1 |
Mängutehniliste probleemide praktiline lahendamine | 5 | 1 |
Töö muusikateosega pillitunnis | 5 | 1 |
Praktiline töö heliredelitega | 5 | 1 |
Ettevalmistus esinemiseks | 5 | |
Kõlakultuuri praktiline arendamine | 2 | 1 |
KOKKU | 40 | 10 |
Õpiväljundid:
Kursuse läbinud osaleja:
• on saanud teadmisi uutest didaktilistest suundadest ja võtetest ning oskab neid praktikas kasutada;
• on omandanud uusi oskusi pillimängu õpetamiseks (töö heliredelitega; sõrmestus, mängutehnilised probleemid, kõlakultuuri arendamine);
• tunneb tunni läbiviimise ja õppetöö planeerimise põhimõtteid ja kasutab neid on töös;
• tunneb barokiajastu pedagoogilist repertuaari ja kasutab seda oma pedagoogilises töös.
Õppevormid ja töö korraldus
Koolitus kestab 6 päeva. Igal päeval toimuvad loengud ja praktilised töötoad kogenud pedagoogide juhendamisel, kes jagavad praktilisi kogemusi ja metoodilisi teadmisi nii pillimänguks vajalike oskuste kui ka muusika interpretatsiooni õpetamisel. Õppetöö toimub Värska Gümnaasiumi ruumides, kus on koolituse läbiviimiseks vajalik arv õpperuume koos tarviliku tehnikaga, samuti ka akustiliselt sobiv saal töötubade läbiviimiseks ning eraldi ruumid iseseisvaks tööks.
Nõuded lõpetamiseks | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine. |
Õpiväljundite saavutatuse hindamise viis | Eristamata (arv, m.arv, mi) |
Hindamismeetodid | Iseseisva töö arutelu, kogemuste vahetamine. Hindamine sõnalisel skaalal arvestatud/mittearvestatud |
Hindamiskriteeriumid | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine |
Lõpetamisel väljastatavad dokumendid
Kursuse lõpetajale väljastatakse EMTA täiendkoolituse tunnistus.
Õppekava juht on EMTA lektor Katrin Talmar
Katrin Talmar on lõpetanud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia 1996. a viiuli erialal ja 2008. a magistrantuuri interpretatsioonipedagoogika erialal. Töötab Tallinna Muusikakoolis ja VHK Muusikakoolis viiulipedagoogina ning alates 2008. a EMTA-s viiulipedagoogika lektorina.
Elo Tepp töötab Tallinna Kammerorkestris II viiuli kontsertmeistrina ja pedagoogina MUBA-s.
Kristel Eeroja-Põldoja (aastani 2001 Eeroja; 23. I 1970 Tallinn), viiuldaja ja pedagoog. Lõpetanud 1988 Tallinna Muusikakeskkooli (Tiiu Peäske klass) ja 1993 Tallinna Konservatooriumi (Jüri Gerretzi klass). 1988–98 töötas Tallinna Muusikakeskkoolis viiuliõpetajana ning oli samal ajal Tallinna Kammerorkestri II viiuli rühma kontsertmeister. Olnud 1997–2006 Pärnu Linnaorkestri ning 1998–2013 Vanemuise orkestri kontsertmeister. On aastast 1998 Heino Elleri nimelise Tartu Muusikakooli viiuliõpetaja (aastast 2011 osakonna juhataja).