Vaated põhikooli ja gümnaasiumi muusikaõpetusele kaasaja kontekstis – didaktilised võtted ja loovad tegevused
Maht: 24 akad tundi kontaktõpet ja 10 tundi iseseisvat tööd
Aeg: 4.–7. august 2025
Koht: Pärnu Kunstide Kool
Õppekeel: eesti keel
Õppekavagrupp: aineõpetajate koolitus
Lektorid: Ruta Kanteruka (Läti), Kristi Kiilu, Kadi Kaja, Sandra Vill
Rühma suurus 25
Sihtgrupp: muusikaõpetajad, kes vajavad uusi vaateid muusikaõpetusele kaasaja kontekstis ja soovivad värskendada muusikadidaktilisi võtteid loovate tegevuste planeerimisel ning läbiviimisel. Kursusel osalemise eelduseks on kuulumine sihtgruppi.
Kursuse maksumus: tasuta õppekohta vastu võttes kinnitab õppija, et osaleb õppes vähemalt 70% ulatuses ja lõpetab koolituse saavutades õppekavas märgitud õpiväljundid. Kursuse katkestamisel on akadeemial õigus esitada osalejale arve kursuse maksumuse ulatuses (312 eurot).
Majutuseks on reserveeritud Koidulapark Hotell, Kuninga tn 38, Pärnu. Hotellis on 2-kohalised toad, maksumusega 34 eurot inimese kohta ühe öö eest (kahekohalise toa hind on 68 eurot). Hinna sisse kuulub hommikusöök.
Palume kohe pärast kursusele registreerimist ise broneerida oma majutus siin.
Kursuse eesmärgid:
• mõtestada muusikaõpetust tänapäeva kontekstis;
• omandada uusi teadmisi töötamiseks kultuuriliselt mitmekesises õppekeskkonnas;
• uuendada didaktilisi oskusi praktiliste loovate muusikaliste tegevuste läbiviimisel – laulmine, pillimäng, liikumine.
Õppetöö vormid: õpitoad, praktikumid, loengud, arutelud.
Kursuse sisu ja käsitletavad teemad
Muusikaõpetuse kitsaskohad praegusel ajal peegelduvad kiiretes tehnoloogilistes muutustes, globaliseerumises ja ühiskondlike ootuste mitmekesisuses. Seisame silmitsi ülesandega siduda traditsiooniline muusikaõpe kaasaegsete lähenemistega nii õppimisele üldse kui ka musitseerimisele. Kaasajal on õpetamise keskmes tähendusliku ja kaasahaarava õppimise võimaldamine erineva taustaga õppijatele ja selle võimalusi antud kursus täidabki.
Draamaelementide kasutamine kaasaegses muusikaõpetuses avardab pedagoogilisi võimalusi, aidates õpetajatel luua loovaid ja emotsionaalselt kaasahaaravaid õppimiskogemusi. Muusikalised loovtegevused kultuuriliselt mitmekesises klassiruumis pakuvad suurepärast võimalust rikastada õppetööd, ühendades erinevaid muusikalisi traditsioone ja väljendusviise.
Kultuurilise mitmekesisuse aktsepteerimine ja väärtustamine muusika kaudu aitab kaasa õpilaste omavahelisele mõistmisele ja lugupidamisele. Lisaks nõuab kultuurilise mitmekesisuse käsitlemine tundlikku lähenemist ja võimet tuua esile ühiseid väärtusi muusika kaudu.
Rahvaste muusika käsitlemine on oluline aitamaks õpilastel mõista ja väärtustada maailma rikkalikku muusikapärandit. Rahvaste muusika käsitlemine võimaldab õppijatel tunnetada kultuuride ainulaadsust ja universaalsust samal ajal kasvatades sallivust ja avardades silmaringi.
Teemad | Kontakttunde | Iseseisev töö |
Muusikaõpetuse väljakutsed tänases maailmas | 2 | 2 |
Muusikalised loovtegevused kultuuriliselt mitmekesises klassiruumis | 12 | 3 |
Draamaelementide kasutusvõimalusi kaasaegses muusikaõpetuses | 6 | 3 |
Rahvaste muusika käsitlemine kultuurilise mitmekesisuse kontekstis | 4 | 2 |
Kokku | 24 | 10 |
Õpiväljundid
Kursuse läbinud õpetaja:
• mõtestab muusikaõpetust ja õppijat kultuurilise mitmekesisuse kontekstis;
• on laiendanud oma erialast kompetentsi pillimängus, liikumises, muusika kuulamisel ning hääle arendamisel ning kasutab neid oskusi praktilises töös;
• tunneb õpilaste aktiivse kaasamise põhimõtteid ja rakendab neid oma pedagoogilises töös.
Nõuded lõpetamiseks | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine. |
Õpiväljundite saavutatuse hindamise viis | Eristamata (arv, m.arv, mi) |
Hindamismeetodid | Iseseisva töö arutelu, kogemuste vahetamine. Hindamine sõnalisel skaalal arvestatud/mittearvestatud |
Hindamiskriteeriumid | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine |
Lõpetamisel väljastatavad dokumendid
Kursuse lõpetajale väljastatakse EMTA täiendkoolituse tunnistus.
Õppekava juht on EMTA muusikapedagoogika õppejuht, professor Kristi Kiilu.
Ruta Kanteruka on omandanud magistrikraadi Jāzeps Vītolsi nim Läti Muusikaakadeemias. Alates 2000. aastast on ta töötanud muusikaõpetajana rahvusvahelistes koolides. Ta on tuttav erinevate rahvusvaheliste haridusprogrammidega, nagu IB PYP, IMYC, IGCSE ja IB DP ning õpetanud õpilasi vanuses 2 kuni 18. Lisaks õpetajatööle on ta Läti Muusikaõpetajate liidu esinaine ning EAS-i Läti koordinaator. Ta on välja andnud üldhariduskooli muusikaõpikuid 1. ja 2. klassile ning on EL-i laulukogumiku toimetaja.
Sandra Vill on kliiniline audioloog, kelle tegevuse eesmärgiks on tuua inimestele infot hea kuulmishoiu kohta. Ta on õppinud audioloogiat Suurbritannias Southamptoni ülikoolis ja täiendanud ennast kliinilise praktikaga Torbay haiglas. Sandra töötab patsientidega, kirjutab audioloogia-alaseid artikleid ning räägib nii televisioonis kui raadios kuulmis- ning tasakaalu probleemidest.
Õpikeskkond
Kursus toimub Pärnu Kunstide Koolis. Õppeklassid on varustatud vajalike muusikainstrumentide ja esitlustehnikaga. Ruumides on sobiv akustika muusikalisteks tegevusteks ning piisavalt ruumi liikumisharjutuste läbiviimiseks.