Vaated põhikooli ja gümnaasiumi muusikaõpetusele kaasaja kontekstis – didaktilised võtted ja loovad tegevused
Maht: 24 akad tundi kontaktõpet ja 10 tundi iseseisvat tööd
Aeg: 4.–7. august 2025
Koht: Pärnu Kunstide Kool
Õppekeel: eesti keel
Õppekavagrupp: aineõpetajate koolitus
Lektorid: Hanne Orrenmaa (Soome), Ruta Kanteruka (Läti), Kristi Kiilu, Kadi Kaja
Rühma suurus 25
Sihtgrupp: muusikaõpetajad, kes vajavad uusi vaateid muusikaõpetusele kaasaja kontekstis ja soovivad värskendada muusikadidaktilisi võtteid loovate tegevuste planeerimisel ning läbiviimisel. Kursusel osalemise eelduseks on kuulumine sihtgruppi.
Kursuse maksumus: tasuta õppekohta vastu võttes kinnitab õppija, et osaleb õppes vähemalt 70% ulatuses ja lõpetab koolituse saavutades õppekavas märgitud õpiväljundid. Kursuse katkestamisel on akadeemial õigus esitada osalejale arve kursuse maksumuse ulatuses.
Kursuse eesmärgid:
• mõtestada muusikaõpetust tänapäeva kontekstis;
• omandada uusi teadmisi töötamiseks kultuuriliselt mitmekesises õppekeskkonnas;
• uuendada didaktilisi oskusi praktiliste loovate muusikaliste tegevuste läbiviimisel – laulmine, pillimäng, liikumine.
Õppetöö vormid: õpitoad, praktikumid, loengud, arutelud.
Kursuse sisu ja käsitletavad teemad
Muusikaõpetuse kitsaskohad praegusel ajal peegelduvad kiiretes tehnoloogilistes muutustes, globaliseerumises ja ühiskondlike ootuste mitmekesisuses. Seisame silmitsi ülesandega siduda traditsiooniline muusikaõpe kaasaegsete lähenemistega nii õppimisele üldse kui ka musitseerimisele. Kaasajal on õpetamise keskmes tähendusliku ja kaasahaarava õppimise võimaldamine erineva taustaga õppijatele ja selle võimalusi antud kursus täidabki. Draamaelementide kasutamine kaasaegses muusikaõpetuses avardab pedagoogilisi võimalusi, aidates õpetajatel luua loovaid ja emotsionaalselt kaasahaaravaid õppimiskogemusi.. Muusikalised loovtegevused kultuuriliselt mitmekesises klassiruumis pakuvad suurepärast võimalust rikastada õppetööd, ühendades erinevaid muusikalisi traditsioone ja väljendusviise. Kultuurilise mitmekesisuse aktsepteerimine ja väärtustamine muusika kaudu aitab kaasa õpilaste omavahelisele mõistmisele ja lugupidamisele. Lisaks nõuab kultuurilise mitmekesisuse käsitlemine tundlikku lähenemist ja võimet tuua esile ühiseid väärtusi muusika kaudu. Rahvaste muusika käsitlemine on oluline aitamaks õpilastel mõista ja väärtustada maailma rikkalikku muusikapärandit. Rahvaste muusika käsitlemine võimaldab õppijatel tunnetada kultuuride ainulaadsust ja universaalsust samal ajal kasvatades sallivust ja avardades silmaringi.
Teemad | Kontakttunde | Iseseisev töö |
Muusikaõpetuse väljakutsed tänases maailmas | 2 | 2 |
Muusikalised loovtegevused kultuuriliselt mitmekesises klassiruumis | 12 | 3 |
Draamaelementide kasutusvõimalusi kaasaegses muusikaõpetuses | 6 | 3 |
Rahvaste muusika käsitlemine kultuurilise mitmekesisuse kontekstis | 4 | 2 |
Kokku | 24 | 10 |
Õpiväljundid
Kursuse läbinud õpetaja:
• mõtestab muusikaõpetust ja õppijat kultuurilise mitmekesisuse kontekstis;
• on laiendanud oma erialast kompetentsi pillimängus, liikumises, muusika kuulamisel ning hääle arendamisel ning kasutab neid oskusi praktilises töös;
• tunneb õpilaste aktiivse kaasamise põhimõtteid ja rakendab neid oma pedagoogilises töös.
Nõuded lõpetamiseks | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine. |
Õpiväljundite saavutatuse hindamise viis | Eristamata (arv, m.arv, mi) |
Hindamismeetodid | Iseseisva töö arutelu, kogemuste vahetamine. Hindamine sõnalisel skaalal arvestatud/mittearvestatud |
Hindamiskriteeriumid | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine |
Lõpetamisel väljastatavad dokumendid
Kursuse lõpetajale väljastatakse EMTA täiendkoolituse tunnistus.
Õppekava juht on EMTA muusikapedagoogika õppejuht, professor Kristi Kiilu
Kristi Kiilu
Hanne Orrenmaa
Ruta Kanteruka
Kadi Kaja
Õpikeskkond
Kursus toimub Pärnu Kunstide Koolis. Õppeklassid on varustatud vajalike muusikainstrumentide ja esitlustehnikaga. Ruumides on sobiv akustika muusikalisteks tegevusteks ning piisavalt ruumi liikumisharjutuste läbiviimiseks.