Doktorikontsert. Anneli Tohver (klaver, kammermuusika)

20.05.2021 kell 19:00
Tasuta voogedastus

Kaastegevad Soo-Young Lee (klarnet), Levi Danel-Mägila (tšello), Yana Mägila (viiul), Csaba Marjan (löökpillid), Ivo Lain (löökpillid), Teodor Hirvoja (löökpillid), Helen Veidebaum (koreograafia), Tallinna Balletikooli õpilased

Kavas Aints (maailmaesiettekanne), Jõeleht, Fauré

Jälgi otseülekannet Youtube‘is!

Kutsun teid kõiki osa saama minu viimasest doktorikontserdist, mis toimub voogedastuse vahendusel 20. mail 2021 kell 19.00, kuna publik veel saali ei pääse. Esmakordselt viime EMTA uuel laval läbi balletietenduse, mis sünnib koostöös Tallinna Balletikooliga. Õigem oleks isegi öelda koreograafiline kammerteos, sest minu eesmärgiks oli luua laval muusikutest ja balletiartistidest ühtne kooshingav organism. Muusika autor on helilooja Tauno Aints. Valisin oma lemmikteemad Tauno neljast balletist ning tema kirjutas selle materjali põhjal uue teose kammerkoosseisule. Laval on seitse muusikut – lisaks mulle klaveril, Soo-Young Lee klarnetil, Yana Mägila viiulil, Levi-Danel Mägila tšellol ning Ivo Lain, Csaba Marjάn ja Teodor Hirvoja löökpillidel. Koreograafia autor on Helen Veidebaum ja tantsivad Heleni kasvandikud Tallinna Balletikooli kaasaegse koreograafia osakonnast – Darja Borisenko, Margarita Mihhailova, Aleksandra Sakri Helena Kantola, Sofia Kirs ja Arina Kotova. Koreograafi assistendina aitas etenduse sünnile nõuannetega kaasa ka tantsupedagoog Kaja Kreitzberg. Kui esimeses proovis neid imearmsaid tüdrukuid Heleni kujundlikus tantsukeeles liikumas nägin, jäi mu meeltesse kummitama fraas “Väikesed jäljed liival”, millest sai koreograafi ja helilooja nõusolekul etenduse pealkiri.
Helen Veidebaum kirjutab etenduse sünnist järgmiselt:
“Tutvudes Tauno Aintsi heliteosega, inspireerisid mind inimlikud emotsioonid, mida võis kuulda eri instrumentide helikeeles. Nad ilmusid küllaltki ootamatult, teinekord vastandlikultki. Emotsioonid on meie igapäevase elu vältimatu koostisosa. Kust saavad emotsioonid alguse ja mis aja jooksul muutub? Kas üldse midagi muutub või oleme sügaval sisimas ikka need samad lapsed, kes hakkasid kibedasti nutma, kui  seebimull katki läks või kes tundsid piiritut rõõmu kommipaberit harutades? Emotsioonid väljenduvad kehas, tekitades füsioloogilisi tundmuseid ja reaktsioone, sestap lasin end inspireerida Tauno Aintsi helidest ja lubasin emotsioonidel voolata liikumisse. Sellest kujunes omamoodi dialoog hirmu, ärevuse, kadeduse, kurbuse, läheduse, abivalmiduse, armastuse ja tänulikkuse vahel. Töötades selle heliteose raames tantsijate ja muusikutega, oli mul hea meel nendega erinevaid elulisi situatsioone läbi arutada ja näha, et nad tunnevad ennast või kedagi lähedast siin-seal ära. Loodan, et ka publik leiab siit midagi tuttavat, mille üle mõtiskleda või mis tekitab emotsioone.”
Doktorikontserdi esimeses pooles kuulete Brahmsi Sonaati klarnetile ja klaverile op. 120 nr. 2, Fauré triot klarnetile, tšellole ja klaverile op. 120 ning Lauri Jõelehe kaunist teost viiulile, tšellole ja klaverile “Tristezza”, mille antud versioon sündis samuti minu viimaseks doktorikontserdiks.
Anneli Tohver

Anneli Tohver (1974) on lõpetanud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia klaveri erialal Ada Kuuseoksa ja magistriõppe prof Ivari Ilja juhendamisel. 2016. aastast täiendab ta end EMTA doktoriõppes kammeransambli erialal prof Marje Lohuaru juures. Aastatel 1997–2014 töötas ta Rahvusooper Estonias balleti kontsertmeistri ja orkestrandina. Lisaks on ta teinud koostööd ka Pärnu Linnaorkestri, Birgitta festivali orkestri ja Krefeld-Mönchengladbachi teatriorkestriga. 2000. aastast töötab Tohver Nõmme Muusikakoolis klaveriõpetaja ja kontsertmeistrina ning 2019. aastast kontsertmeistrina ka EMTAs. Ta on mänginud paljudes kammerkoosseisudes ning tema olulisemateks lavapartneriteks on olnud flötistid Jonathan Henderson ja Mizuki Shindo. Samuti on ta teinud koostööd mitmete lauljatega. 2018. aastast on Tohver pianistina kaasa teinud „Opera Veto“ projektides. Lisaks on ta osalenud kammerooperite ja muusikalide ettekandel Narva Ooperipäevadel.