Interpretatsioonistuudio. Kammermuusika kolmapäev

08.03.2023 kell 15:30

KAMMERMUUSIKAKOLMAPÄEV
8. märtsil kell 15.30-18.00 A-404

MARJE LOHUARU, NATA-LY SAKKOS, MARRIT GERRETZ-TRAKSMANN, MARI POLL-NOVAKOVIC ja MAKSIM ŠTŠURA (EMTA)

Marje Lohuaru on lõpetanud Tallinna Riikliku Konservatooriumi (Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia) prof. H. Sepa klaveriklassi. Seejärel täiendas ta end Peterburi konservatooriumi assistentuuris prof. Maria Karandašova juures. M. Lohuaru oli aastail 1991 – 1997 Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia kammeransambliosakonna juhataja. Alates1993 aastast on ta Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia akadeemia prorektor, 1997 aastast professor.

Kammeransambli õppejõuna on ta teinud väga palju üliõpilaste ansamblimängu edasiarendamiseks ja repertuaari laiendamiseks. Teda hinnatakse nii instrumentalistide kui lauljate seas kui nüansirikast ja meisterlikku ansamblipartnerit.

Marje Lohuaru on andnud kontserte mitmete nimekate Eesti ja ka välismaa interpreetidega ning esinenud festivalidel Soomes, Rootsis, Saksamaal, Venemaal, Kanadas, Ungaris ja mujal. M. Lohuaru on salvestanud mitu CD´d, sealhulgas koos Ulrika Kristianiga on valminud CD ”Muutunud maastik”. Ta on olnud mitmete rahvusvaheliste konkursside züriides ja andnud meistrikursusi Soomes, Rootsis, Saksamaal, Venemaal, Itaalias, Kanadas, Poolas ja mujal.

Marje Lohuaru kuulub ECMTA (European Chamber Music Teachers Association) juhatusse, ta on arvukate rahvusvaheliste organisatsioonide liige.

Nata-Ly Sakkos on lõpetanud aastal 1969 Tartu Muusikakooli klaveri erialal õpetaja Maris Valk-Falgi klaveriklassis ning seejärel 1974. aastal Tallinna Riikliku Konservatooriumi professor Laine Metsa klaveriklassis. Ajavahemikus 1974–1976 täiendas Sakkos end kammermuusika alal Leningradi konservatooriumi assistentuur-stažuuris Tamara Fidleri juhendamisel.

Käesoleval hetkel töötab Sakkos kammeransambli professorina Eesti Muusika-ja Teatriakadeemias ja alates 2006. aastast kammeransambli osakonna juhatajana Tallinna Muusikakeskkoolis. Ta on läbi viinud mitmeid meistrikursusi Eestis, Soomes, Lätis, Leedus, Poolas, Inglismaal, Iirimaal, Küprosel, Venemaal ja Itaalias.

Nata-Ly Sakkos on tunnustatud ning hinnatud klaverisaatja ja ansamblipartner. Alates 1975. aastast on Sakkos mänginud koos pianist Toivo Peäskega Tallinna Klaveriduos, mis on osalenud mitmetel festivalidel, esinenud paljudes Eestimaa linnades, kodu- ja välismaistel festivalidel ning toonud esiettekandele üle 60 helitöö (sh eesti, soome, vene ja rootsi heliloojate looming).

Natal-Ly Sakkos on algatanud noorte muusikute rahvusvahelise konkurss-festivali „In corpore“ ning Kesk-Põhjamaa laste klaveriduode festivali Soomes. Ta on lindistanud Eesti Raadios, Soome Yleisradios, Rootsi Raadios ning esinenud paljudes ETV saadetes.

Pianist Marrit Gerretz-Traksmann on üks nõutumaid kammeransamblipartnereid Eestis. Ta on lõpetanud Tallinna Muusikakeskkooli, kus õppis klaverit Merike Bürgeri ja Bruno Luki juures. Aastatel 1989–1997 jätkusid õpingud professor Bruno Luki, professor Anna Klasi ja Peep Lassmanni käe all Eesti Muusikaakadeemias. 2002. aastal omandas ta samas magistrikraadi professor Marje Lohuaru kammeransambliklassis. Marrit Gerretz-Traksmann on end täiendanud Sibeliuse Akadeemias professor Liisa Pohjola juhendamisel.

Marrit Gerretz-Traksmann on mänginud arvukates kammerkoosseisudes nii kodu- kui ka välismaal. Pikemaajalisem koostöö sidus teda ansambliga Uus Tallinna Trio, kuhu kuulusid veel viiuldaja Harry Traksmanni ja tšellist Kaido Kelder. Trio saavutas II koha rahvusvahelisel J. Brahmsi nimelisel konkursil Gdanskis (2000) ning andis kontserte paljudes Euroopa riikides ja USAs.

Solistina on Marrit Gerretz-Traksmann esinenud selliste orkestrite ees nagu Eesti Riiklik Sümfooniaorkester, Tallinna Kammerorkester, NDR Radiophilharmonie, Bialystoki Sümfooniaorkester, Praha Raadio Sümfooniaorkester jt. Ta on Eesti Rahvusringhäälingus salvestanud hulganisti eesti ja välismaa autorite teoseid nii raadiole kui ka televisioonile. Samuti kõlab tema mängitud eesti helilooming plaadifirmade ECM ja Harmonia Mundi plaatidel. Üks olulisi punkte Marrit Gerretz-Traksmanni soolokarjääris oli osalemine Arvo Pärdi „Lamentate” ettekandel Arvo Pärdi festivalil Białystokis Poolas (2003). Sama teos kanti tema soleerimisel ette ka Tšehhis Hradec Králové muusikafoorumi raames toimunud Arvo Pärdi muusikapäevadel (2011).

Marrit Gerretz-Traksmann on kammeransambli õppejõud Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias (alates 1997. aastast) ning klaveri- ja kammeransambli õppejõud Tallinna Muusikakeskkoolis. Ta on olnud aastaid rahvusvahelise noorte kammeransamblite festivali „In Corpore” korraldusrühmas ning Rakveres toimuva suvelaagri „In Corpore” õppejõud.

Mari Poll-Novakovic alustas viiuliõpinguid 5-aastaselt Nõmme Muusikakoolis õpetaja Leila Eespere juures, õpingud jätkusid aastani 2004 Tallinna Muusikakeskkoolis Tiiu Peäske ja hiljem Ivi Tiviku juhendamisel. Polli edasine haridustee kulges Inglismaal Chethami Muusikakoolis ja Londoni Kuninglikus Muusikaakakolledžis, kus ta omandas 2010. aastal bakalaureusekraadi prof Jan Repko viiuliklassis, 2012. aastal magistrikraadi ja 2013. aastal artistidiplomi (Artist Diploma) koos Junior Fellow tiitliga prof Radu Blidari juures. Poll on omandanud ka solistidiplomi Soloist Diploma programmis Norra Muusikaakadeemias prof Peter Herresthali juhendamisel. Lisaks on ta osalenud mitmetel meistrikursustel, sh New Virtuosi Mastercourse ja Lausanne Duo meistriklass; tema juhendajateks on kursustel olnud Pierre Amoyal, Petru Munteanu, Gordon Tagasi, Pamela Frank, Edward Grach, Dong- Suk Kang, Bruno Canino ja Mihhail Kopelman.

Aastatel 2014–2019 töötas Mari Norras Stavangeri Sümfooniaorkestri 2. kontsertmeistrina, samuti on ta olnud külaliskontsertmeister Kristiansandi Sümfooniaorkestris, Norrbotten NEO ansamblis, Norra Kammerorkestris, Bodo Sinfoniettas ning abikontsertmeister Stockholmi Filharmooniaorkestris. Alates hooajast 2019/2020 töötab Mari Poll-Novakovic Rahvusooper Estonia kontsertmeistrina. Samast hooajast on ta ka Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia viiulilektor.

Mari on andnud kontserte nii solisti kui ka kammermuusikuna Euroopas, Venemaal, Uus-Meremaal ja USA-s, teinud koostööd mitmete orkestrite ja ansamblitega ning üles astunud mitmetele tuntud muusikafetsivalidel. Tihedat koostööd teeb Mari Poll oma pianistist venna Mihkel Polliga, sh trios koos tšellist Henry-David Varemaga; pianist Jennifer Hughes’ga ning akordionist Momir Novakovićiga.

Maksim Štšura on Eesti pianist, helilooja ja muusikateadlane. Ta on omandanud bakalaureusekraadi cum laude Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias prof. Ivari Ilja klaveriklassis ning magistrikraadi ja artisti diplomi Londoni Kuninglikus Muusikakolledžis prof. Gordon Fergus-Thompsoni klaveriklassis. Aastal 2020. kaitses Maksim RCM’is doktoritööd teemal „Translating Twenty-First-Century Orchestral Scores for the Piano: Transcription, Reduction and Performability“. Alates 2020. aasta septembrist töötab Maksim kammermuusika, klaveri ja muusikaajaloo lektorina Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias.

Maksim on esinenud Eestis, Soomes, Saksamaal, Prantsusmaal, Itaalias, Austrias, Hollandis, Venemaal ning paljudes Suurbritannia kontserdisaalides. Ta on teinud solistina koostööd pea kõigi Eesti orkestrite ning dirigentidega nagu Vello Pähn, Paul Mägi, Jüri Alperten,  Anatoli Štšura, Mihhail Gerts ja Risto Joost. Ta on esinenud mitmetel festivalidel, näiteks Deal, St Magnus ja Brighton Festival Inglismaal, Järvi festival Pärnus, Rahvusvaheline Mravinski-nimeline Muusikafestival Narvas ning “Klaver”, “Virmalised” ja “Beethoven–250” Tallinnas.

Maksim on pälvinud tunnustust paljudel konkurssidel, sh I preemia Rahvusvahelisel Chopini-nimelisel noorte pianistide konkursil Narvas (2000) ja I preemia VII Eesti pianistide konkursil (2008). Samuti on ta on 2013. aasta Suurbritannia Kolledživahelise Beethoveni konkursi võitja.

Aastal 2012 moodustatud Foyle–Štšura Duo võitis 2015. aastal Salieri–Zinetti rahvusvahelise kammermuusika konkursi ja Euroopa Beethoveni Klaverühingu duode konkursi. Muusikud on esinenud kuulsates saalides, nagu Concertgebouw Amsterdamis ja Wigmore Hall Londonis, samuti Cervantino festivalil Mehhikos ning New Yorgi kammermuusika festivalil. 2018–19 hooajal ilmusid duo debüütplaadid: The Great War Centenary Hollandi plaadifirma Challenge Records’i jaoks ning Penderecki and Lutosławski viiuli ja klaveri koguteosed Suurbritannia plaadifirma Delphian Records’i jaoks. 2020.–2021. hooajal ilmusid duolt esimesed kaks plaati Challenge Records’i jaoks lindistatud Beethoveni viiulisonaatide tsüklist. Lindistused on saanud kriitikute heakskiidu sellistes väljaannetes nagu BBC Music Magazine, Gramophone ja Muusika.