Klaverididaktika eriseminar “Les sons et les parfumes”. Elisabeth Aigner-Monarth

31.10.2022 kell 10:00
C-405

ELISABETH AIGNER-MONARTH (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien)
Klaverididaktika eriseminar “Les sons et les parfumes/ Helid ja aroomid töös klaverikõlaga”
31. oktoobril kell 10.00 C-405

Klaveri instrumendispetsiifiline omapära seisneb teatavasti selles, et kõla tekitamine on ilma eelnevate teadmiste ja täiendava hoolitsuseta algõpetuses suuresti õnnemäng. Kui viiuldaja tegeleb aastaid sellega, et stabiilset ja rahuldava kvaliteediga kõla tekitada, siis klaverimängija puhul näib kõla esmapilgul olevat justkui ette antud. See on aga illusioon, milles peituv oht seisneb selles, et kõlaliste parameetrite ja kõlakujundusega tegelemine ilmub õpetusse liiga hilja või pälvib see üleüldse õpetuse argipäevas liiga vähest tähelepanu. Kõlalise töö lähtepunktiks on kõikide meelte „äratamine“ – eelkõige puudutab see kuulmist, aga ka liigutuslikku- ja klahvitunnetust. Ettekandes on vaadeldud, millist kasu saame elavate kujutluspiltide, nagu „soe dušš“ või „jõulukringli lõhn“, rakendamisest käsikäes uuema instrumantaalpedagoogika teoreetiliste põhialustega. 

Elisabeth Aigner-Monarth omandas muusikahariduse Viini Muusika ja Kujutavate Kunstide Ülikoolis (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien) Antoinette von Zabneri ning Pariisi Konservatooriumis (Conservatoire National Supérieur de Musique) Marie-Françoise Bucquet juhendamisel. Hiljem on ta ennast täiendanud Nancy Konservatooriumis Prantsusmaal.

Aastatel 1996–2001 töötas Aigner-Monarth Viini lähistel Tullni Muusikakoolis, aastatel 2001–2007 Margarete Muusikakoolis (Viin). Alates 1999. a õpetab ta Viini Muusika ja Kujutavate Kunstide Ülikooli Ludwig van Beethoveni Instituudis klaverit ja klavessiini ning on samas klaverididaktika ja õppepraktika ainevaldkonna koordinaator, aastast 2020 klaveri ja rakendusliku klaverididaktika professor.

Ta on juhendanud meistriklasse Itaalias, Hispaanias ja Saksamaal, esinenud solisti, kammermuusiku ja Lied-pianistina mitmel pool Euroopas (sh Viini Muusikaühingus, Arnold Schönbergi keskuses ja Linzi Bruckneri majas), USA-s ja Jaapanis.

Aigner-Monarth oli aastatel 2006–2013 kaastegev Viini Filharmoonikute muusikaharidusprogrammides (passwort:klassik, Operncamps, tik.tak). 2018. a asutas ta Austria Klaverididaktika Ümarlaua, mis on Austria muusikaülikoolide ja konservatooriumite klaverididaktika- ja pedagoogika õppejõudude ühendav mõttekoda, mille eesmärgiks valdkonna teadmise ja kogemuse koondamine ning arendamine.

Hetkel tegutseb Aigner-Monarth Viini Orpheus-ansambli koosseisus, ta on sage lektor erinevatel täiendkoolitustel Austrias, samuti on ta osalenud erinevate klaverikonkursite žürii töös. Ta on paljude klaveripedagoogikaalaste noodiväljaannete autor (Universal Edition, Breitkopf&Härtel, Sikorski).