Jäta navigatsioon vahele
Jäta mobiili navigatsioon vahele
KONTAKTID KONTSERDID JA ETENDUSED

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia 2023/2024. õppeaasta algab 28. augustil.

Kell 10.00 toimub suures saalis õppeaasta avakoosolek akadeemia töötajatele.

Kell 12.00 algab suures saalis avaaktus uutele üliõpilastele, millele järgnevad erialarühmade koosolekud (täpsem info algusaja ja ruumi kohta tuleb erialade juhtidelt).

Lisaks ootame esmakursuslasi nõustamistele, mis toimuvad 22.–24. augustini.

1. IV 1931 – 9. VIII 2023

Ita Ever on olnud eesti teatripubliku ja enamgi veel, kogu eesti rahva jaoks näitleja, keda teavad-tunnevad peaaegu kõik, olenemata põlvkonnast või teatrikiindumusest. Arvatavasti on meil varem olnud vaid üks sama masti ja mastaapi teatritegija – Paul Pinna, kelle kohta on samuti nõnda väidetud.

Ita Everi kokkupuude Toompea teatrikooliga on olnud ühtpidi üsnagi põgus. On teada, et Ivika Sillar püüdis teda küll meelitada tudengitega kohtuma-kõnelema, ent ta ei olevat sellega soostunud. Kaheldes, kas ja mida oskaks ta noortele rääkida. Küll aga läks näiteks XI lennul korda mängida temaga koos Mikk Mikiveri lavastustes (Kruusvalli „Pilvede värvid”, 1983; Tammsaare „Armastus ja surm”, 1984) ja tänu Uku Uusbergile langes XXIX lennule osaks õnn jagada Ita Everiga samuti Draamateatri lava Gorki „Päikese lastes” (2019).

Ometi on õpitud mitte ainult teatrikooli seinte vahel, vaid ka suurtelt meistritelt. Isegi siis, kui nad on saanud aja- ja kultuurilooks, ei kao ega kahane võimalus neilt õppust võtta. Kõik sõltub õppuri enda huvist ja tahtest, tema häälestusest, sisseelamisvõimest ja süvenemissoovist – ajasildade loomise oskusest ja valmidusest. Nõnda võib loota, et aegadeülene dialoog Ita Everiga ei katke ning mitte ainult arvukad meisterlikud rollid – nüüd juba kaasteeliste mälestuste, kirjasõnas jäädvustuste ja salvestuste kaudu –, vaid ka tema enda mõtted teatrist kõnetavad üha uusi teatritegijate ja -huviliste põlvkondi.

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia mälestab, mäletab ja on tänulik.

 

Foto TMK arhiiv: Ita Ever – Luša. Maksim Gorki „Päikese lapsed”, Eesti Draamateater 2019.

 

ITA EVER …

… heast ja halvast näitlejast, heast partnerist …

Hea näitleja ei tea esimeses proovis mitte midagi. Teda vaadates jääb mulje, et ta pole elus midagi mänginud. Halval näitlejal, õigemini saamatul näitlejal on esimeses proovis kõik valmis, kõik selge. Esietendusel aga tundub, et ta on sellesse näidendisse ära eksinud. /—/ Hea partner on see, kes silma vaatab, kes on improvisatsioonivõimeline.”

… kaasteelistest ja maailmateatri näitlejatest …

Aarne Üksküla on selline unikaalne partner, kellega tekib kohe kontakt. Ja näiliselt ei tee ta mitte midagi. /—/ Absoluutselt sama tüüpi partner oli Ants Eskola. Mikk Mikiver. Rein Aren.” „Suurepärane partner oli Krjukov. /—/ Niisuguseid partnereid ei ole palju, nad peavad olema hea huumorimeelega, kõige paremas mõttes lapsemeelsed.”

Kui ma vaatan Maggie Smithi, siis ta on kuratlikult põnev selles, et ta nagu näiliselt ei teegi midagi. Aga kuidas ta räägib! Silmas on tal nisuke kurat, et kas läheb õnneks või … Ja siis ma istun ja mõtlen: kas mina oskaks teha niimoodi? Ei. Vist ei oskaks.”

… näitleja ja teatri saladusest …

Näitleja ei tohiks palju lobiseda, ta võib enese tühjaks lobiseda. /—/ Ma ei poolda ekskursioone mööda teatrit. Teatrile peab jääma salapära ja lumm.”

… heast dramaturgiast …

Hea dramaturgia on see, mis annab hästi mängida ja kus on head osad. Heas dramaturgias on elavad inimesed, huvitavalt avatud inimsuhted, konflikt, täpne dialoog – ühesõnaga on, mida mängida.”

… esmakohtumisest rolliga ja prooviperioodist…

Kas sellest annab teha või ei anna, seda tajun kohe momentaanselt, kui olen [näidendi] läbi lugenud. Aga kuidas … kuidagi vaistlikult , kõhutundega. /—/ Ma olen seda laadi näitleja, et töö alguses esitan [lavastajale] mõned küsimused ja hiljem jään vait. Siis hakkan ise kerima ja nuputama ja fantaseerima ja mõtlema. Rolli tüsedamaks tegema. Skeletile liha ümber panema.” „… ma jälgin igapäevaelu. Jälgin palju lapsi. /—/ Lähen koju, tahan üksinda olla ja siis ma mõtlen ja mõtlen ja mõtlen ja fantaseerin.”

… elutõest ja lavatõest …

… need peavad minema kokku, peavad olema sünkroonis. Nagu Panso ütles: aga kuidas on elus? Hea küll-hea küll, teeme niimoodi, aga – kuidas elus on? Kuidas ma elus käitun? Kas ma elus teen niimoodi? /—/ Vaat mina olen selle suhtes tõhk näitleja, et ma püüan oma kuju vooderdada pisiasjadega, natuke siit savi ja natuke sealt.”

… näitleja elukutse raskusest …

Näitlejad pigem liialdavad oma töö tähtsusega. Näitlejat ei rõhu kaugeltki niisugune vastutus nagu näiteks kirurgi või põllumeest. ”

… noortele näitlejatele, muu hulgas koolist ja eetikast …

Ärge unustage, et kool ei tee veel kedagi näitlejaks ja meenutage pidevalt Panso lauset: „Diplom on kõigest lubakiri, et võib astuda tuppa, kus istuvad meistrid.”” „… respekt ja eetika. Et teretatakse, vaadatakse otsa, kui räägitakse, või kuulatakse vähemalt, kui sa midagi ütled. /—/ Teatrieetika põhiküsimused kipuvad teatris kaduma /—/ neid võiks aeg-ajalt meelde tuletada. Nii nagu Lennart Meri tuletas meelde üksikuid lihtsaid asju.”

… oma õpetajatest …

Eks ma pean oma õpetajaks ikkagi Mossoveti teatri näitlejat Ossip Naumovitš Abdulovit [GITISe] teatrikooli päevilt. /—/ Ja minu esimestel tööaastatel teatris Ilmar Tammur. Hiljem muidugi Voldemar Panso. Tema surmapäeval oli tunne, et mu näitlejakarjäär on lõppenud.”

… lavastajast …

Ma taban viiendal-kuuendal lugemisproovil ära, kas lavastaja on võimeline aitama näitlejat, kas ta on võimeline nägema tükki tervikuna, kas ta mind erutab, paneb juurdlema rolli üle. /—/ Ma olen nii süngelt näitleja selles mõttes, et terviku nägemine tuleb võib-olla päris lõpus, kui tükk hakkab välja tulema… /—/ Aga sinnamaani ma tegelen iseendaga, sobitan ennast kuidagi teiste sekka.”

Kui näiteks Grigori Kromanov hakkas meil tegema lavastust, siis esimene küsimus oli: aga milline on pealisülesanne? Läbiv tegevus? Katsuge nüüd küsida esimeses proovis lavastajalt: aga vabandage, mis on selle tüki läbiv tegevus? Mis on selle tüki pealisülesanne?”

… kuidas mängida laval armastust …

…, et mina saalisistujana tõesti tajun – seal on armastus? Mitte kiindumus, vaid armastus. Või ütleme, et algab see kiindumusest ja kasvab üle tõeliseks armastuseks. Kuidas sa selle laval ära mängid? /—/ Minu meelest tuleb armastust laval mängida maksimaalse tähelepanuga. Sest kuidas on elus? Ma räägin teiega, aga ma leian alati põhjuse vaadata, kus ta on või kellega ta on. Ma räägin jälle edasi, aga tajun, et ta on kohal. Ma istun siin, aga ta tuli tuppa. Uks käis. See käib mul kohe kerest läbi, momentaalselt, nätsti. Ma sätin ennast ju kohe hoopis teistmoodi, füüsis muutub teiseks. Ja täpselt samuti on laval. See on täielik andumus. Siis ma usun saalis.”

… oma tugevaimast küljest …

Ma armastan enda juures seda, mida Pansogi ütles: armastage endas last, ärge kaotage last endas. Olen tajunud, et see laps on minus alles. Ka nüüd, vana näitlejana. /—/ Ma vaatan lapsi sellepärast, et nad on nii ääretult vahenditud ja loomulikud. Ükskõik milles – nutus, jonnis, rõõmus. Sellest lapselikust vahenditusest ma alustan oma rolli, sellest lapsest minus hakkan rolli kasvatama, et ta saaks täiskasvanuks. Selle tõttu ma ei tahagi anda intervjuusid, kus pean enesest kõik ära rääkima. Minus peab säilima see laps kõikide oma kapriisidega, kõikide oma vahenditega. Ja mulle tundub, et see on minus alles. Ja selle eest ma olen küll tänulik…”

Katked on nopitud Ita Everi „Vastab”-intervjuudest ajakirjas Teater. Muusika. Kino – aastatest 1985 ja ja 2015. Küsijaiks olid Roman Baskin, Tõnu Oja ja Kadi Herkül. Siinse valiku tegi Piret Kruuspere.

Sel pühapäeval, 13. augustil algusega kell 18.00 toimub Kadrioru kunstimuuseumis kontsert, kus professor Johannes Karl Paulseni pere annab Eesti Muusika- ja Teatriakadeemiale üle helikunstniku hinnalise poogna ja viiuli.

Kontserdil astuvad üles Arvo Leibur (viiul), Marie-Helen Aavakivi (viiul), Henry-David Varema (tšello), Mihkel Poll (klaver) ja Anneli Tohver (klaver). Kavas on Beethoveni, Paulseni, Tubina ja Lemba looming. Lisaks kõneleb Niina Murdvee prof Paulseni pedagoogilise töö stiilist ja meetoditest ning Marie-Helen Aavakivi teeb oma doktoritöö põhjal lühiettekande Paulseni elukäigust, tegevusest interpreedina ja tema tuntumatest õpilastest.

Johannes Karl Paulsen elas aastatel 1879–1945. Ta alustas viiuliõpinguid Tallinnas ning lõpetas 1897. aastal Tallinna NIkolai Gümnaasiumi, mille järel astus Moskva Konservatooriumisse. 1907. aastal lõpetas ta prof Jan Hřímalý viiuliklassi, paralleelselt õppis ta prof Sergei Tanejevi klassis kompositsiooni. Aastail 1905–1906 täiendas Paulsen end Münchenis viiulimängu alal ning läks 1912. aastal maailma tolleaegsesse muusikapealinna Viini, kus õppis 1914. aastani Muusika ja Lavakunsti Akadeemias dirigentide meistriklassis. 1914. aastal naases Paulsen Tallinna, kus hakkas rakendama oma mitmekülgseid muusikuvõimeid. Aastail 1914–1934 oli ta nn Jääkeli (Jaeckeli lauluseltsi) segakoori juht, 1914–1936 Kammermuusika Seltsi dirigent, 1919–1939 Tallinna Konservatooriumi (algselt Tallinna Kõrgema Muusikakooli) õppejõud, orkestriklassi juhataja ja dirigent. Just Paulsen on oma õppeorkestri pingelise töö ja dirigendi nõudliku tegevusega eesti sümfooniaorkestrite kujundaja. Johannes Paulsen on pälvinud ka Valgetähe teenetemärgi.

Professor Johannes Paulseni viiuliklassi on lõpetanud: Peeter Põder (1926); Herbert Laan, Aleksander Okaspuu, Gerta Siisberg (1929); Eevald Turgan, Aleksander Õunapuu (1931); Hubert Anton (Aumere), Rudolf Mill (Milli), Vladimir Tiidermann (Valdur Tiikvee), Adolf Võhman (1932); Rostislav Merkulov, Voldemar Saul (1933); Gabriel Gordon, Muusa Jannes, Boris Kulman, Olev Roomet (1935); August Kielberg, Johannes Liit, Eduard Poolakene, Artur Värik (1936); Vladimir Alumäe, Zelia Aumere, Evald Piir, Linda Riiner (1937); Evald Vain (1938), Evi Liivak, Karmen Prii, Vaido Radamus (1939); Roman Matsov, Arnold Randma (1940, Paulseni ja V. Alumäe klass).

Piletid on saadaval Fientas siin.

24.–28. juulini 2023 toimus Ghana ülikoolis Accras rahvusvahelise teatriuurijate föderatsiooni aastakonverents „The Stories We Tell: Myth, Mythmaking and performance“ („Räägitud lood: müüt, müüdiloome ja etendus“).

Konverentsil esinesid ettekannetega ka EMTA lavakunsti osakonna professor Jüri Nael ja vanemteadur Madli Pesti. Nael pidas ettekande „The Transformative Power of Identity Cabaret“ käsitledes EMTA etenduskunstide magistriprogrammi identiteedikabareed. Pesti ettekande pealkiri oli „Staging Contemporary Stories: Rimini Protokoll’s „100% Narva““.

 

6. juulil esietendub EMTA black box‘is CPPM õppekava üliõpilaste koosloomelavastus „Maavärin“. Lavastus baseerub saksa romantiku Heinrich von Kleisti novellil „Maavärin Tšiilis“ (1807), mis on sügavamõtteline uurimus usust ja tunnistus sellest, et lootus võib tragöödia üle elada.

Lavastaja KIM COLLIER (Kanada)
Dramaturg GREG SPOTTISWOOD (Kanada)
Kunstnik KAIRI MÄNDLA
Muusikaline ja helikujundaja ARDO RAN VARRES
Koreograafia CPPM TUDENGID
Liikumisjuht JÜRI NAEL
Valguskunstnik ROMMI RUTTAS
Lavaline võitlus TANEL SAAR
Koormeister KÜLLI KIIVET

Kaasautorid ja etendajad EMTA kaasaegsete etenduskunstide (CPPM) magistrandid Amy Reade (UK), Britt Kõrsmaa (EST), DongBin Lee (KOR), Elo Tuule Järv (EST), Javier Cárcel Hidalgo-Saavedra (SPA), Jennifer Bagg (AUS), Katia Skylar (FIN), Kirte Jõesaar (EST), Kreete Tarmo (EST), Kymbali Williams (UK/EST), Misia Żurek (POL), Rasmus Stenager Jensen (DE), Rebecca McCarthy (USA), Sofia Filippou (GRE).

„Maavärin“ kujutab „vana maailmakorraldust“ ja selle vankumatuid ja jäiku sotsiaalseid kombeid ning ühiskonda, mis on saatmas surma kaht noort armastajat. Seejärel lõhub laastav keskkonna rebenemine mitte ainult maad, vaid loob ka võimaluse uue, heldema maailmakorra tekkeks: sellise, mis tervendab ja võtab noored armastajad tagasi armulikku ühiskonda. Kuid kas see optimism ja kogukonna taastamine suudab üle elada tumedad jõud, kes tahavad katastroofi tõlgendada oma poliitilistel ja teoloogilistel eesmärkidel?

„Maavärin“ on üllatav segu romantikast, huumorist ja šokeerivast vägivallast.

 

Etendused

  • 06.07.2023 kell 19:00, EMTA black box
  • 07.07.2023 kell 19:00, EMTA black box
  • 08.07.2023 kell 14:00, EMTA black box
  • 08.07.2023 kell 19:00, EMTA black box
  • 09.07.2023 kell 19:00, EMTA black box

 

Lavastuse valmimist toetavad Eesti Kultuurkapital ja EMTASTRA.

 

Fotod: Rene Jakobson

Täiendav vastuvõtt 2023/2024. õppeaastaks toimub järgmiste erialade vabadele õppekohtadele:

Kooridirigeerimine (bakalaureuseõpe, magistriõpe)
Pärimusmuuusika (bakalaureuseõpe)
Muusikauuringud ja -korraldus (bakalaureuseõpe)
Puhkpillid ja löökpillid (bakalaureuseõpe, magistriõpe)
Klahvpillid (bakalaureuseõpe, magistriõpe)
Varajane muusika (magistriõpe)
Kaasaegne improvisatsioon (magistriõpe)
Kultuurikorraldus (magistriõpe)

Avaldus koos vajalike dokumentidega tuleb saata hiljemalt 20. augustiks e-posti aadressile vastuvott@eamt.ee

Avalduse vorm asub siin.

Sisseastumiseksamid toimuvad 21.–25. augustini. Ajakava leiab siit.

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia korraline vastuvõtt bakalaureuse-, magistri- ja doktoriõppesse lõppes 30. juunil. Avaldusi esitati kokku 343.

Bakalaureuseõppesse laekus 136 avaldust, millest 47 esitati ingliskeelsetele õppekavadele. Vastu võeti 92 üliõpilaskandidaati, neist eestikeelsetele õppekavadele 66 ja ingliskeelsetele õppekavale 26 üliõpilaskandidaati.

Magistriõppesse laekus 172 avaldust, neist ingliskeelsetele õppekavadele 109 avaldust. Vastu võeti 117 üliõpilaskandidaati, neist eestikeelsetele õppekavadele 70 ja ingliskeelsetele õppekavadele 47 üliõpilaskandidaati.

Doktoriõppesse laekus avaldusi 21, millest 12 esitasid välismaalased. Vastu võeti 3 nooremteadur-doktoranti.

Kokku esitati immatrikuleerimiseks 212 uut üliõpilaskandidaati.

Populaarsemad erialad olid bakalaureuseõppe eestikeelsetest õppekavadest helilooming ja muusikatehnoloogia, muusikapedagoogika, keelpillid, jazzmuusika ja laul, magistriõppes interpretatsioonipedagoogika, helilooming ja muusikatehnoloogia, laul ja jazzmuusika.

Populaarsemad erialad ingliskeelsetest õppekavadest olid bakalaureuseõppes helilooming ja muusikatehnoloogia, laul ja jazzmuusika ning magistriõppes kultuurikorraldus, klahvpillid ning helilooming ja muusikatehnoloogia.

Küllaltki suur oli ingliskeelsetele õppekavadele kandideerijate osakaal. Vastu võetud välisüliõpilaste päritolumaad on Hiina, Läti, Soome, Hispaania, Leedu, Portugal, Türgi, Ukraina, Lõuna-Korea, Itaalia, Suurbritannia, Armeenia, Gruusia, Serbia, Makedoonia, Saksamaa, Poola, Horvaatia, Kreeka, Poola, Küpros, Tšiili, Kasahstan, Pakistan, Nigeeria.

Täiendav vastuvõtt 2023/2024. õppeaastaks toimub  järgmiste erialade vabadele õppekohtadele:

Kooridirigeerimine (bakalaureuseõpe, magistriõpe)
Pärimusmuuusika (bakalaureuseõpe)
Muusikauuringud ja -korraldus (bakalaureuseõpe)
Puhkpillid ja löökpillid (bakalaureuseõpe, magistriõpe)
Klahvpillid (bakalaureuseõpe, magistriõpe)
Varajane muusika (magistriõpe)
Kaasaegne improvisatsioon (magistriõpe)
Kultuurikorraldus (magistriõpe)

Avaldus koos vajalike dokumentidega tuleb saata hiljemalt 20. augustiks e-posti aadressile vastuvott@eamt.ee

Avalduse vorm asub siin.

Sisseastumiseksamid toimuvad 21.–25. augustini.

EMTA lavakunsti osakonna üliõpilastest ja vilistlastest koosnev segakoor osales XIII noorte laulupeol. Koori juht on laulupedagoog, vokaalansambli vanemlektor Riina Roose.

 

Foto: Ilmar Saabas/ Delfi

27.–28. mail toimus Itaalias, Verona linnas rahvusvaheline konkurss Làszlò Spezzaferri International Music Prize, millest võttis osa üle 250 võistleja 33 riigist.

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia viiuli eriala üliõpilane Karina Rostovtseva saavutas keelpilli kategoorias (vanusegrupis 19-aastased ja vanemad) II koha. Karina Rostovtseva juhendaja on professor Mari Tampere-Bezrodny.

Õnnitleme!

Täna, 22. juunil kell 14.00 algab Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia suures saalis pidulik kontsertaktus, kus akadeemia lõpetajatele antakse üle lõpudiplomid.

2022/23. õppeaastal jõudis diplomini 158 üliõpilast. Bakalaureusekraad on omistatud 76 üliõpilasele, kellest cum laude lõpetajaid on 15. Magistrikraad 79 üliõpilasele, kellest 25 on cum laude lõpetajad. Doktoriõppe lõpetas sel õppeaastal 3 üliõpilast.

Välisüliõpilasi on lõpetanutest 59: 24 bakalaureuse- ja 35 magistriõppes. Cum laude lõpetajaid on kokku 13, neist 5 bakalaureuse- ja 8 magistriõppes. Diplomisaajad on lisaks Eestile pärit Soomest, Lätist, Leedust, Ukrainast, USAst, Hiinast, Aserbaidžaanist, Kolumbiast, Küproselt, Hispaaniast, Gruusiast, Rumeeniast, Iirimaalt, Itaaliast, Lõuna- Koreast, Marokost, Poolast, Portugalist, Mehhikost, Venemaalt.

Humanitaarteaduste bakalaureusekraad omistati 76 lõpetajale. Kunstide magistrikraad 59, haridusteaduse magistrikraad 7 ning sotsiaalteaduse magistrikraad 13 üliõpilasele. Doktoriõppe lõpetajaid on kolm: Maarja Mitt-Pichen filosoofiadoktor teatrikunsti alal ning Mai Simson ja Kristiina Are filosoofiadoktorid muusika alal.

„Nagu igal kevadel, on ka sel korral südames nii nukrus kui ka rõõm. Nukrus sellest, et suur hulk noori lahkub alma mater‘i kaitsva tiiva alt suurde ellu, mis on  täis torme, takistusi ja väljakutseid. Rõõmustada võime aga selle üle, et meie lõpetajad on tugevad, esindavad erinevaid erialasid ja muusikavaldkondi varajasest muusikast ning muusikapedagoogikast elektroonilise loominguni välja. Akadeemia on pingutanud ja andnud endast parima, et meie lõpetajad oleksid valmis tõelise eluga kohtuma ja oskaksid aina edasi õppida, et oma unistused ellu viia,” sõnab Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia rektor professor Ivari Ilja.

Piduliku kontsertaktuse otseülekannet saab jälgida Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia YouTube’i kanalist siit. Kontsertaktusele sissepääs on kutsete alusel.

Hetkel on käimas ka uute üliõpilaste vastuvõtt, avalduste esitamise tähtaeg on 26. juuni kell 17.00. Lisainfo akadeemia kodulehelt siit.

 

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.