Hääleseade rakendamine töös laste- ja noortekooridega I

Hääleseade rakendamine töös laste- ja noortekooridega I


Maht: 30 ak t kontaktõpet ja 12 t iseseisvat tööd
Aeg: 22.-23. august ja 29.-30. august 2025
Koht: Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia
Õppekeel: eesti keel
Õppekavarühm: aineõpetajate koolitus

Lektor: Vilja Sliževski

Õpperühma suurus 20

Kursuse maksumus: tasuta õppekohta vastu võttes kinnitab õppija, et osaleb õppes vähemalt 70% ulatuses ja lõpetab koolituse saavutades õppekavas märgitud õpiväljundid. Kursuse katkestamisel on akadeemial õigus esitada osalejale arve kursuse maksumuse ulatuses (312 eurot). Kursusel osalemise eeldus on kuulumine sihtgruppi.

Sihtgrupp: muusikaõpetajad, laste- ja noortekooride dirigendid

Kursuse eesmärgid:

  • tutvustada hääleaparaadi ehitust ja füsioloogilise funktsioneerimise põhimõtteid; 
  • anda juhtnööre hääleseade oskuste rakendamiseks uue repertuaari omandamisel;
  • laiendada teadmisi koori lahtilaulmise põhimõtetest ja seostest repertuaariga;
  • tutvustada erinevaid võtteid vokaaltehnika arendamiseks ja häälerühmade ühtlustamiseks.
Teemad Kontakttundide arv Iseseisev töö (t)
Hääleaparaadi ehitus ja funktsioneerimise põhimõtted. 6 2
Hingamine, artikulatsioon, strihhid, legato aparaat koos resonantsiga 8 4
Intonatsioon, tüüpilised vead vokaaltehniliste raskuste ületamine 8 4
Koori lahtilaulmise põhimõtted ja seos repertuaariga. Häälerühmade ühtlustamine 8 2
Kokku 30 12

Õpiväljundid

Kursuse läbinud osaleja:

  • tunneb hääleaparaadi ehitust ja funktsioneerimise põhimõtteid;
  • tunneb hääle loomuliku kõla saavutamise võtteid;
  • tunneb koori lahtilaulmise põhimõtteid ja oskab neid seostada repertuaariga;
  • tunneb ja oskab kasutada häälerühmade ühtlustamise põhimõtteid;
  • oskab analüüsida tüüpiliste vigade avaldumist ning suudab leida võtteid vokaaltehniliste raskuste ületamiseks.

Õppevormid ja töö korraldus

Õppetöö toimub sessioonidena. Õppevormideks on loengud ja praktilised harjutused ning iseseisev töö.

Nõuded lõpetamiseks Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine.
Õpiväljundite saavutatuse hindamise viis Eristamata (arv, m.arv,mi)
Hindamismeetodid Iseseisva töö arutelu, kogemuste vahetamine. Hindamine sõnalisel skaalal arvestatud/mittearvestatud
Hindamiskriteeriumid Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine

Lõpetamisel väljastatavad dokumendid

Kursuse lõpetajale väljastatakse EMTA täienduskoolituse tunnistus koos hinnetelehega.

Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lektor Vilja Sliževski  on pikkade aastate jooksul koolitanud muusikaõpetajaid ja koorijuhte Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ning juhendanud mitmel pool noori  lauljaid erinevates vanuseastmetes. Ta on töötanud aastaid Tallinna Vanalinna Hariduskolleegiumi Miikaeli  poistekoori ja  tütarlastekoori “Ellrhein” hääleseadjana.

Aastal  2012 ilmus EMTA väljaandena tema raamat “Hääleseade ABC”, mis on hinnatud õppematerjaliks nii üliõpilastele kui tegutsevatele õpetajatele ja kooridirigentidele.