Akordionimängu ergonoomika ja pedagoogilise repertuaari kujundamine
Maht: 32 t akadeemilist tundi kontaktõpet ja 8 t iseseisvat tööd
Aeg: 4.-5. oktoober ja 11.-12. oktoober 2025
Koht: Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia
Õppekeel: eesti keel / inglise keel (tõlkega)
Õppekavarühm: aineõpetajate koolitus
Lektorid: Momir Novakovic, Mikk Langeproon
Õpperühma suurus: 20
Kursuse maksumus: tasuta õppekohta vastu võttes kinnitab õppija, et osaleb õppes vähemalt 70% ulatuses ja lõpetab koolituse saavutades õppekavas märgitud õpiväljundid. Kursuse katkestamisel on akadeemial õigus esitada osalejale arve kursuse maksumuse ulatuses (416 eurot). Kursusel osalemise eeldus on kuulumine sihtgruppi.
Sihtgrupp: pilliõpetajad, kes soovivad värskendada erialaseid teadmisi ning omandada uusi pedagoogilisi oskuseid akordioniõpetuse arendamiseks.
Kursuse vajalikkuse põhjendus
Kursus on vajalik eelkõige Eesti akordioniõpetajatele, kes on juba tegutsenud erialal. Antud kursus võimaldab ajakohastada repertuaari, avardab teadmisi ning annab uusi oskusi Alexanderi tehnikast ning pillimängu ergonoomikast. Samuti on oluline anda ülevaadet uutest trendidest akordionimaastikul, millega õpetajad enda igapäevatöös kokku ei puutu. Märkimisväärset tähtsust omab seejuures meloodiabasside õpe, mis avardab akordionimänguks vajalikke võimalusi, kuid on Eesti akordioniõpetajate hulgas levinud võrdlemisi tagasihoidlikult ning vajab tuge repertuaari ja täiendõppe näol.
Kursuse eesmärk on anda pilliõpetajatele tänapäevaseid teadmisi ja oskusi mängutehnika arendamiseks, erinevate ajaperioodide repertuaari leidmiseks ja kasutamiseks, et luua eeldused rahvusvaheliselt tunnustatud akordioniõppeks.
Teemad: | Kontakttunde | Iseseisev töö (t) |
Alexander´i tehnika akordionistidele | 6 | 1 |
Pillimängu ergonoomika - füsioteraapia harjutused akordioniõpetajatele | 6 | 1 |
Pedagoogilise repertuaari valimine ja analüüs | 6 | 1 |
Pedagoogilised juhtnöörid varajase muusika interpreteerimiseks akordionil | 6 | 1 |
Pedagoogilise repertuaari praktilised töötoad | 8 | 4 |
Kokku | 32 | 8 |
Õpiväljundid
Kursuse läbinud osaleja:
- oskab valida õppurile jõukohast repertuaari;
- tunneb ja oskab kasutada pedagoogilise repertuaari laiendamise võimalusi;
- tunneb Alexanderi tehnika põhialuseid ja rakendab neid akordionimängus;
- tunneb pillimängu ergonoomikat ning rakendab seda teadlikult akordioniõppes;
- teab varajase muusika esitamise põhimõtteid ja oskab õppuriga ette valmistada selle perioodi teoseid.
Õppevormid ja õppetöö korraldus
Õppetöö toimub sessioonidena.
Õppevormideks on loengud, praktilised töötoad, esitlused ja arutelud.
Nõuded lõpetamiseks | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine. |
Õpiväljundite saavutatuse hindamise viis | Eristamata (arv, m.arv,mi) |
Hindamismeetodid | Iseseisva töö arutelu, kogemuste vahetamine. Hindamine sõnalisel skaalal arvestatud/mittearvestatud |
Hindamiskriteeriumid | Õppetöös osalemine 70%, iseseisvate tööde sooritamine, õpiväljundite saavutamine |
Lõpetamisel väljastatavad dokumendid
Kursuse lõpetajale väljastatakse EMTA täienduskoolituse tunnistus koos hinnetelehega.
Õppekava juhid on Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia akordionilektorid Momir Novakovic ja Mikk Langeproon
Momir Novakovic on Serbiast pärit ja Eestis tegutsev klassikaline akordionist. Ta on tuntud solisti ja kammermuusikuna, kes esineb erinevatel festivalidel ja sündmustel üle maailma. Novakovic on lõpetanud kiitusega Serbia kõige mainekama kooli akordioni alal — Kragujevaci muusikakooli Miljan Bjeletici klassis. Magistrikraadi omandas ta Conservatorio della Svizzera Italianas Luganos (Šveits) prof Leslaw Skorski juures. Praegu õpetab ta akordioni Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias ning Lasnamäe Muusikakoolis.Ta on klassikalise akordionifestivali „Accordionfest Estonia“ kaasasutaja ja kunstiline juht, mis koondab maailma tippakordioniste iga aasta Tallinna. Ta on olnud osa paljudest ansamblitest, sh väljapaistev Trio Ambassador (koos viiuli ja tšelloga), ning teinud koostööd mitmete nüüdisheliloojatega nagu Nadir Vassena, Wolfgang Rhim, Alisson Kruusmaa, Elo Masing, Mattias Steinhauer, Giovanni Santini, Alessio Sabella, Tamara Basaric ja teised. Momir Novakovic on toonud esiettekandele kaasaegseid akordioniteoseid ning hetkel keskendub Eesti klassikalise akordioni originaalrepertuaari rikastamisele. Novakovic mängib akordionimudelil Extreme X, mille on valmistanud Scandalli Accordions (Castelfidardo, Itaalia). Novakovic on võitnud üle 40 auhinna rahvusvahelistel muusikakonkurssidel, sh suurimate tunnustustena esikoht „Coupe Mondiale“ klassikalise akordioni konkursil Glasgow’s Šotimaal (2008) ja II koht rahvusvahelisel akordionikonkursil „Citta di Castelfidardo” Itaalias. Momir Novakovici karjääri on toetanud Fritz Gerberi Fond Baselis ja Tema Kuninglik Kõrgus Jugoslaavia printsess Elisabeth.
Koduleht: www.momirnovakovic.com
Mikk Langeproon alustas akordioniõpinguid Tallinna Muusikakoolis (õp. I. Jõeleht ja K. Laas) ning
jätkas G. Otsa nim. Tallinna Muusikakoolis klassikalise akordioni erialal (õp. T. Välja), mille lõpetas
kiituse ning hõbemärgiga. Paralleelselt lõpetas ta ka Kadrioru Saksa Gümnaasiumi kuldmedaliga.
Bakalaureuse kraadi omandas Mikk Langeproon Helsingis Sibeliuse akadeemias (prof. M. Rantanen).
Aastal 2017-18 osales ta ERASMUS üliõpilasvahetus programmis Austrias Grazi Muusikaülikoolis
(prof. J. Rättyä). Aastal 2019 lõpetas Mikk Langeproon magistriõpingud Sibeliuse akadeemias
Helsingis. Praegusel ajal jagab Mikk Langeproon akordionistele enda teadmisi Tallinna Muusikakoolis
ja Eesti Muusika-ja Teatriakadeemias.
Mikk Langeproon on korduvalt saanud auhinnatud kohti vabariiklikel akordionikonkursitel, sh võitis
ta 2014. aastal Eesti Noorte Akordionistide konkursil vanema vanusegrupi. Mikk on esindanud Eestit
edukalt ka rahvusvahelisel tasandil, muuhulgas saavutas ta 2013. aastal mainekal Rahvusvahelisel
Vilniuse akordionikonkursil II koha. Kõigele lisaks on valiti teda Tallinna Muusikakooli parimaks
instrumentalistiks 2011. aastal ning kolmel aastal järjest (2012-2014) G. Otsa nim. Tallinna
Muusikakooli akordioniosakonna silmapaistvaimaks õpilaseks. 2013. aastal võitis ta Maxima
Tulevikutalendi tiitli ja 2016. aastal pälvis Mikk Viimsi valla „Aasta muusik 2016“ tiitli. Märkimist
väärib ka 2014. aastal konkursi Round Table eripreemia ning edukas esinemine telekonkursil
„Klassikatähed 2016“. Aastal 2017 osales Mikk ka konkursil „Noor Helilooja“, kus tema teos
akordionile ja fagotile pääses finaali. Vahemikus 2019-2023 on Mikk teinud ka seadeid Akordionistide
suvelaagri orkestrile ning dirigeerinud mitmeid festivaliorkestreid. Langeproon on lisaks Eesti
kontserdisaalidele, raadiole ja televisioonile ülesastunud ka Soomes, Norras, Leedus, Lätis, Venemaal,
Saksamaal, Austrias, Horvaatias ja Hiinas. Lisaks solistitegevusele on ta aktiivne ka kammermuusikuna
ning soleerinud mitmete orkestrite ees, samuti on Mikk osalenud mitmete akordionikonkursside
žüriitöös ning pidanud meistrikursusi. Tähelepanuväärsemaid esinemisi oli 2020. aasta veebruaris
helilooja Tauno Aintsi akordionikontserdi maailmaesiettekanne Helsingi Kammerorkestriga. Samuti
kuuleb Mikk Langeprooni akordionimängu Hando Põldmäe muusikaga Rakvere Teatri etenduses
„Kõike head, vana toriseja“ ning Rasmus Merivoo filmis Kratt. Soolokontserdiga astus Mikk
Langeproon üles 5. mail 2023 Kadrioru Kunstimuuseumi saalis, 2023 suvel esines muuhulgas ka
Klassikatähedele pühendatud XII Pühalepa festivalil Hiiumaal. 2023 sügisel kõlasid Tauno Aintsi
akordionikontserdi Eesti esiettekanded Lõuna-Eestis ning Hando Põldmäe akordionikontserdi koos
puhkpilliorkestriga esiettekanne Viimsi Artiumis Mikk Langeprooni soleerimisel.